Viktor Fehér premenil predajňu RYBA Košice na moderné bistro // Creativity for Business

Koncept, ktorý vznikol počas Viktorovej rezidencie vďaka Creativity for Business, sa podarilo pretaviť do reality. Reštaurácia na Mlynskej ulici dnes láka celkom nový typ návštevníka – takého, ktorý miluje stredomorskú kuchyňu, potrpí si na kvalitné suroviny a premyslený koncept. Reálna akcia, naozajstné bistro. Pán Ryba je skutočný.


Bol som varený, pečený, lebo aj varím aj pečiem

Viktor Fehér, zakladateľ Street Art Communicaton, šéfkuchár z Londýna, predavač, kreslič-natierač a šírič dobrej nálady bol jedným z rezidentov, ktorí prostredníctvom projektu Creativity for Business priniesli do spoločnosti Ryba Košice svoj netradičný pohľad na bežné veci. Kombináciou umenia a skúseností v oblasti gastronómie presvedčil vedenie o následnej spolupráci. Súhra Viktora, Ryba Košice a Creative Industry Košice vytvorila skvelú príležitosť pre realizáciu modernej rybacej bašty, a tým posunula gastronomický aj dizajnérsky zážitok o míľu vpred. 

Jeho zadaním bolo premeniť predajňu rýchleho občerstvenia na Mlynskej 14 na moderné bistro. Počas jeho umeleckej intervencie nevaril, nepiekol, ale vymýšľal, plánoval a pripravoval koncepty, ako by mal priestor vyzerať. Jeho víziou bolo vytvoriť bistro s otvorenou kuchyňou, kde by sa dalo najesť rýchlo a kvalitne. „Hneď prvý deň mojej rezidencie sme sa vybrali do Budapešti, kde sme si prešli niekoľko podobných prevádzok. Ešte predtým som ale strávil nejaký čas rešeršou inšpirácií a zaujímavých miest v Košiciach,” popisuje začiatky rezidencie Viktor.

Netradičné prepojenia

Myšlienkou Creativity for Business je spájať komerčné sektory s nekomerčnými, umenie s biznisom, verejnú sféru so súkromnou. Ich hlavnou úlohou je iniciovať podnety pre ich vzájomnú interakciu.

Viktor Fehér dostal možnosť vytvoriť dielo, ktoré reflektovalo jeho vlastnú víziu prostredia podniku na Mlynskej ulici. Podľa slov Ivety Štefanovej, marketingovej manažérky Ryba Košice, jeho „komerciou neovplyvnený pohľad“ bol dynamicky skúšaný v čase i priestore: „Rezidencia nemá byť pasívna – mám svoj nápad a budem si robiť len to – ale aktívne budem ten nápad modelovať a kreovať. Viktor vniesol do projektu objektivitu. Myslím si, že to dopadlo výborne.“

Ryba Košice je miestna firma, ktorá nadviazala na existenciu štátnej firmy Ryba zo štyridsiatych rokov. Ako sama uvádza vo svojom online priestore, prežila znárodnenie, socializmus, privatizáciu, kvalitatívne normy EÚ, hospodársku krízu aj vstup silných nadnárodných firiem. Jej produkty obľubuje najmä východné Slovensko a festivaloví účastníci Pohody.

viktor feher, ryba kosice

Choďte do toho a ja zoženiem správnych ľudí, ktorí by to mali robiť

Začiatkom rezidencie sa zameral na dizajn priestoru, kombinácie materiálov, ako by mal priestor fungovať, no napríklad aj na rôzne druhy jedál v závislosti od času a spôsobu podávania. Následne odovzdal návrh konceptu, od ktorého sa mohli pri realizácii odraziť.

Ďalší krok bol najmä o komunikácii s architektom, príprave dizajnovej štúdie, 3D vizualizácie a zameraní priestoru. Viktor vyhľadával rôznych dodávateľov, materiály, predbežné ceny a konzultoval s architektom interiér a rôzne situácie, ktoré by sa v ňom mohli odohrať.

„Spísal som si všetky body v rámci vizuálnej identity a marketingu, ktoré bude potrebné stihnúť urobiť ešte pred, ale aj po otvorení prevádzky. Absolvoval som tiež niekoľko stretnutí s investorom, kde sme preberali rôzne veci týkajúce sa kuchyne, kuchárov a celej prevádzky.”

Viktor Fehér

Finálne úpravy

Následne tak investorovi odovzdal už kompletný projekt – dizajnovú štúdiu. Projektu sa naďalej venoval naplno, komunikoval s dodávateľmi, stavbármi aj architektom. „Viktor vniesol do tejto problematiky nezávislý pohľad človeka z iného prostredia neovplyvneného históriou a prevádzkovou slepotou, ukázal pohľad na mnohé veci z úplne iného uhla, a to považujem za jeho hlavný prínos na obohatenie uvedeného projektu,“ hovorí o Viktorovej rezidencii Gima. 

Proces prestavby podniku sa začal až po Viktorovej rezidencii. Oslovil dizajnérov zo Štúdia 436, ktorí podniku vymysleli celú vizuálnu identitu od interiérového dizajnu, po kuchárske zástery či príbeh Pána Rybu. Viktor po svojej rezidencii pokračoval v koordinovaní projektu prestavby, kým celkovú réžiu v určitej logickej nadväznosti neprebralo samotné štúdio a dotiahlo ho do podoby, v akej ho vidíme dnes.

„Bol som pri zrode konceptu Pána Ryby a architektúru som konzultoval s Maťom Kossuthom zo 436. Potom som sa venoval už len maľbám v interiéri. Riešili sme spolu viac-menej detaily.. Popri tom som takým tichým kritikom; keď sa niečo schváli, tiež poviem svoj názor,“ uzatvára Viktor.

viktor feher, ryba kosice

Pozri si, ako túto spoluprácu vnímal samotný Viktor:


Ochutnajte tie najčerstvejšie úlovky zo sietí Pána Rybu ešte dnes. CIKE projekt COCO4CCI je zameraný práve na prepájanie takýchto sektorov – napíš nám, ak si kreatívec alebo firma s modernou výrobou, ktorá chce inovovať.