In progress

Escalator

Čo je Escalator?

Escalator je efektívny a intenzívny program na vzdelávanie a profesionalizáciu ľudí pracujúcich v kultúrnom a kreatívnom priemysle. Prebieha už niekoľko rokov a skladá sa z rôznych častí, ktoré účastníkov dovedú k pochopeniu základných princípov tvorby, dramaturgie, plánovania a fungovania na trhu.

Účastníci programu Escalator začínajú pracovať sami na sebe a spoznávajú svoje potreby prostredníctvom dôkladných hĺbkových rozhovorov so zahraničnými mentormi. Na ich základe sú identifikované kľúčové potreby a ciele projektu alebo organizácie.

Následne sa vytvorí „na mieru šitý“ tréning a podpora prostredníctvom školení, seminárov, koučingu, mentoringu, biznis a strategického plánovania, výskumu a vývoja, študijných pobytov alebo pilotnej realizácie.

Pre koho je Escalator?

Escalator je určený jednotlivcom a organizáciám, ktoré sa svojim aktivitám v kultúre alebo kreatívnom priemysle venujú niekoľko rokov. Pomôže ľuďom, ktorí potrebujú nové impulzy, chcú profesionalizovať svoju prácu, alebo preraziť na trhu.

Pri výbere najvhodnejších členov sa prihliada najmä na originalitu, kreativitu, ambície a odhodlanie. Prihlásené projekty predstavujú množstvo aktivít v oblasti riadenia kultúrnych centier, performatívneho, vizuálneho umenia, urbanizmu a dizajnu. Sú reprezentované producentmi, kurátormi, projektovými manažérmi, umelcami alebo dizajnérmi.

Prvé dva roky sa v Escalatore objavovali iba ú častníci z Košíc, no od roku 2015 sa pôsobnosť projektu rozšírila na územie celého Slovenska.

Kto sú mentori?

Paul Bogen

Paul začal svoju kariéru ako herec, komik a DJ a divadelný producent. V rokoch 1990 – 2006 bol Paul riaditeľom The Junction v Cambridgi, kde dohliadal na jeho rozvoj a program so 400 predstaveniami a ročným obratom 5 miliónov libier. Paul bol 7 rokov výkonným členom rady a neskôr prezidentom Trans Europe Halles. V súčasnosti je riaditeľom výboru Korjaamo Cultural Factory, prísediaci expert pre European Commission’s Culture Programme, lektor na St. Mary’s University a je členom Royal Society of Arts.

 

John Fitzgerald

Začínal ako herec, spisovateľ a hudobník, stal sa zakladateľom a riaditeľom City Arts Centre v írskom Dubline. John, prezývaný Sandy, sa podielaľ na rozvoji mnohých oblastí kultúry v Írsku a v zahraničí, pracoval na lokálnej, národnej a medzinárodnej úrovni. Jeho životopis zahŕňa: riaditeľ Dublin Street Carnival (1988-1991); zakladajúci člen CREATE, člen výboru Royal Hospital National Cultural Centre; člen výkonného výboru Trans Europe Halles a člen výboru Dublin Film Festival a Junior Dublin Film Festival.

 

birgittaBirgitta Persson

Pracovala v kultúrnom centre Mejeriet v Lunde, neskôr sa stala prvou koordinátorkou a generálnou tajomníčkou Trans Europe Halles, európskej siete združujúcej viac ako 100 kultúrnych centier. Dnes je členkou predstavenstva švédskej divadelnej spoločnosti Månteatern, predstavenstva asociácie ARNA a COO spoločnosti VALUE.

 

 

 

Ako prebieha Escalator?

  • Prihláška

Do Escalatora sa účastníci hlásia vyplnením online prihlášky na základe otvorenej výzvy, ktorá je publikovaná na našom webe. Následne sú prihlášky posúdené mentormi a odborníkmi a výber tých najperspektívnejších projektov je pozvaný na osobný pohovor.

  • Osobný pohovor

Pohovory vedie Paul Bogen, John Fitzgerald a Michal Hladký. Sú vedené v angličtine a ich cieľom je zistiť mieru angažovanosti, časové možnosti, jazykové schopnosti, potenciál aktivít a ich prínos pre mesto v lokálnom aj medzinárodnom kontexte.

  • Stocktakes

Vybraných účastníkov čaká na začiatku programu osobný audit – tzv. stocktakes. Ten vedie jeden z mentorov a koná sa v sídle organizácie za účasti celého tímu. Zaoberajú sa hĺbkovým skúmaním jednotlivých organizácií, stavu ich manažmentu, programu a plánov. Na základe tohto audit sa určia potreby účastníkov v oblasti vzdelávania, networkingu a identifikujú sa ciele.

  • One to ones

Každá organizácia dostane počas celého roka možnosť stretávať sa s mentormi, získať od nich rady, mentoring a návody ušité priamo na mieru a na konkrétny problém. Počas individuálnych rozhovorov účastníci konzultujú svoje projekty, zámery, nápady, dramaturgiu, program, či organizačnú štruktúru.

  • Vzdelávací týždeň

V rámci Escalatora prebiehajú vzdelávacie aktivity spoločne. Na dosiahnutie plného sústredenia a pozornosti na vlastný rozvoj je potrebné oslobodiť účastníkov od každodenných povinností. Preto sú vzdelávacie aktivity rozdelené do týždenného pobytu alebo aj viacerých pobytov, ktoré sa konajú mimo Košíc. Organizácie sa väčšinou dopredu nepoznajú a vďaka strávenému času sa medzi nimi vytvárajú dôležité partnerstvá a ujasnia sa pozície v rámci tímov. Témy workshopov sú určené na základe osobných auditov a sú prienikom spoločných potrieb.

  • Networkingové stretnutia

Ich forma závisí od zoskupenia organizácií v rámci projektu a slúžia na vznik nových nápadov, projektov, produktov a vzájomnú podporu.

Čo sa stane po Escalatore?

Vzdelávací program sa pre účastníkov končí vypracovaním strategických plánov. Záleží len na nich, či budú ďalej používať naučené postupy, no v každom prípade sa ich práca zmení. Svoje rozhodnutia budú robiť na základe toho čo zistili, zažili a počuli. Ostanú im aj kontakty na ďalšie organizácie, plno nápadov a informácií, ku ktorými sa budú vedieť vždy vrátiť. Vďaka ich práci sa bude vylepšovať ponuka kultúrnej a kreatívnej produkcie na Slovensku a bude rásť povedomie o aktuálnych trendoch.

 


Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

Dokumenty a odkazy

Success stories

Otvorenie prvého arteterapeutického centra v Košiciach
Linda van Dalen mala cieľ. Stretnúť sa s významnými ľuďmi z oblasti arteterapie, dozvedieť sa o ich práci, predstaviť im svoj projekt a vybudovať si sieť. To všetko preto, aby si vytvorila vlastné arteterapeutické centrum CHAT - Creative Healing ArtTherapy. Prvé centrum tohto druhu v košickom kraji si otvorila v januári 2015 a dnes hľadá spôsob, ako sa rozšíriť o ešte väčšie priestory, a ako samostatne pomáhať svojmu okoliu. Linda vyvíja vlastné terapeutické postupy a aj vďaka tomu má dopredu obsadené kurzy ChillArt, v rámci BabyChatu pracuje s batoľatami, venuje sa aj deťom v autistickom centre Rubikon a arteterapiou pre dospelých.Linda si okrem Escalatora prešla aj Erasmom pre mladých podnikateľov a ďalšími vzdelávacími CIKE workshopmi. CHATu sa začalo dariť tak, že centrum nedávno presťahovala do nových a väčších priestorov.
Kino Úsmev je prvé art-houseové kino v Košiciach
Občianske združenie Cinefil roky usilovne pracovalo na tom, aby znovu mohlo otvoriť známe kamenné Kino Úsmev. Jeho rekonštrukcia v mnohých vzbudzuje nostalgiu a špeciálne pre Košice znamená nový priestor pre artové aj premiérové filmy. Cinefilu sa podarilo vytvoriť z Kina Úsmev mestské kino s cieľom vytvoriť z neho centrum audiovizuálnej kultúry. Zároveň bolo zapojené v našom rozvojovom programe Escalator niekoľko rokov. Riaditeľ kina, Lukáš Berberich, sa v rámci CIKE mobilít zúčastnil rezidencie v Bilbau, počas ktorej navštívil aj Filmový festival v San Sebastián, kde zbieral inšpiráciu aj pre samotné kino.
MusicLab skvalitňuje hudobnú scénu v Košiciach
Pred MusicLabom v Košiciach neexistovalo žiadne verejné miesto, kde by sa dalo spoločne improvizovať. Do Escalatora sa prihlásili, aby prekopali víziu ďalšieho fungovania. Vďaka školeniam na Plejsoch, v Berlíne a one-to-ones stretnutiam pochopili problematiku financií, základov marketingu a významnú funkciu vnútorných procesov. Už niekoľko rokov prichádza do Fabricafe s každým splnom verejný džem, ktorý spolu so skúšobňou, hudobnými experimentami, komunitou a rôznymi vzdelávačkami definuje MusicLab. Niektorí hudobníci ako Chris Ellys, Wandererove segry, Yektal alebo Kurkus, ktorí začínali alebo cvičili v MusicLabe, sa ujali aj mimo Košíc a začali koncertovať nezávisle. Nepomáhajú len vytvárať hudbu, ale aj zlepšovať prostredie a spájať hudobníkov.
Keď sa z mesta na jednu noc stane metropola umenia
Vďaka Zuzane Pacákovej sa v roku 2010 Košice zaradili medzi svetové mestá, z ktorých sa počas jednej noci stávajú metropoly umenia. Biela noc je prechádzka nočným mestom za umením a zážitkami. Okrem toho prináša aj vzdelávanie, spoločné i komunitné projekty, aktivity pre deti, a v neposlednom rade, pomáha šíriť informácie o kultúrnom a vizuálnom dianí vo svete.Zuzana sa rozhodla žiť svoj sen, aj preto sa prihlásila na Escalator. Po tom, čo sa jej v roku 2015 podarilo vyriešiť personálnu stránku, nastavenie produktu, strategický plán i PR, premiérovo zapojila do projektu aj Bratislavu, a tak sa Biela noc stala celoslovenským festivalom vizuálneho umenia.
Základy nového cirkusu v Košiciach položila Ariadna Vendelová
Drsné ruky, fialové modriny, spálená koža, vykĺbené rameno, vyskočené rebro verzus ľahkosť, krása, ženskosť a poetika. Stačila jedna fotka, ktorú Ariadna Vendelová videla počas študijného pobytu v Amerike, aby podnietila jej predstavivosť. Tanec na istom náčiní vo vzduchu jej prišiel ako veľký úlet. Predstavoval pre ňu úplne nový druh pohybu a pohybovej tvorivosti.Ariadna Vendelová sa do Escalatora prihlásila na podnety ostatných účastníkov a s kritickou otázkou vlastného time-manažmentu či obmedzenia aktivít, ktoré neviedli k naplneniu jej vízie. V Košiciach začínala od nuly, pretože tu nebol vytvorený žiadny priestor pre vzdušnú akrobáciu či novodobý cirkus. Do CIKE programu neprišla s úplne jasným projektom, ale s chuťou posunúť aktivity Ariadninej Nite ďalej. Dnes je obklopená stovkou ľudí, ktorí kráčajú za ňou a ďalšia stovka je na túto Košičanku minimálne veľmi hrdá! V súčasnosti riadi performatívny súbor La Lyra Company a jej víziou je vytvoriť centrum vzdušnej akrobacie.
Ľudia na Escalatore sú makači
Tvrdo na sebe pracujú, učia sa myslieť inovatívnejšie, pozerať sa na veci úplne z inej strany, prijímajú kritiku, spoznávajú super ľudí. Escalator je ročný vzdelávací program pre jednotlivcov a organizácie z kultúrneho a kreatívneho sektora. To, ako (ťažko) sa robí kultúra na Slovensku a ako sa to darí ľuďom na Escalatore, si môžeš pozrieť vo videu od Onomatopoje.
Kam za slobodou a demokraciou?
Vznikol v roku 2014 občianskemu združeniu Azimut pod vedením Mirky Rybárovej a Slava Stankoviča, ktorí síce prežili väčšinu svojho života v demokracii, no na časy neslobody odmietajú zabudnúť. Rozhodli sa spojiť svoje sily v obrane princípov demokracie a slobody a na Escalator nastúpili spoločne formujúc myšlienku s podtitulom Do not let absurdity destroy humanity (Nedovoľte absurdite, aby zničila humanitu). Festival Matrioshka je multižánrové týždenné podujatie s cieľom priblížiť a reflektovať absurdnosť, zločinnosť a reálie totalitného režimu v Československu v rokoch 1948-1989.

V prípade akýchkoľvek otázok nám neváhaj napísať.

Kontaktuj nás

Partneri