Čo je Escalator?
Escalator je efektívny a intenzívny program na vzdelávanie a profesionalizáciu ľudí pracujúcich v kultúrnom a kreatívnom priemysle. Prebieha už niekoľko rokov a skladá sa z rôznych častí, ktoré účastníkov dovedú k pochopeniu základných princípov tvorby, dramaturgie, plánovania a fungovania na trhu.
Účastníci programu Escalator začínajú pracovať sami na sebe a spoznávajú svoje potreby prostredníctvom dôkladných hĺbkových rozhovorov so zahraničnými mentormi. Na ich základe sú identifikované kľúčové potreby a ciele projektu alebo organizácie.
Následne sa vytvorí „na mieru šitý“ tréning a podpora prostredníctvom školení, seminárov, koučingu, mentoringu, biznis a strategického plánovania, výskumu a vývoja, študijných pobytov alebo pilotnej realizácie.
Pre koho je Escalator?
Escalator je určený jednotlivcom a organizáciám, ktoré sa svojim aktivitám v kultúre alebo kreatívnom priemysle venujú niekoľko rokov. Pomôže ľuďom, ktorí potrebujú nové impulzy, chcú profesionalizovať svoju prácu, alebo preraziť na trhu.
Pri výbere najvhodnejších členov sa prihliada najmä na originalitu, kreativitu, ambície a odhodlanie. Prihlásené projekty predstavujú množstvo aktivít v oblasti riadenia kultúrnych centier, performatívneho, vizuálneho umenia, urbanizmu a dizajnu. Sú reprezentované producentmi, kurátormi, projektovými manažérmi, umelcami alebo dizajnérmi.
Prvé dva roky sa v Escalatore objavovali iba ú častníci z Košíc, no od roku 2015 sa pôsobnosť projektu rozšírila na územie celého Slovenska.
Kto sú mentori?
Paul Bogen
Paul začal svoju kariéru ako herec, komik a DJ a divadelný producent. V rokoch 1990 – 2006 bol Paul riaditeľom The Junction v Cambridgi, kde dohliadal na jeho rozvoj a program so 400 predstaveniami a ročným obratom 5 miliónov libier. Paul bol 7 rokov výkonným členom rady a neskôr prezidentom Trans Europe Halles. V súčasnosti je riaditeľom výboru Korjaamo Cultural Factory, prísediaci expert pre European Commission’s Culture Programme, lektor na St. Mary’s University a je členom Royal Society of Arts.
John Fitzgerald
Začínal ako herec, spisovateľ a hudobník, stal sa zakladateľom a riaditeľom City Arts Centre v írskom Dubline. John, prezývaný Sandy, sa podielaľ na rozvoji mnohých oblastí kultúry v Írsku a v zahraničí, pracoval na lokálnej, národnej a medzinárodnej úrovni. Jeho životopis zahŕňa: riaditeľ Dublin Street Carnival (1988-1991); zakladajúci člen CREATE, člen výboru Royal Hospital National Cultural Centre; člen výkonného výboru Trans Europe Halles a člen výboru Dublin Film Festival a Junior Dublin Film Festival.
Birgitta Persson
Pracovala v kultúrnom centre Mejeriet v Lunde, neskôr sa stala prvou koordinátorkou a generálnou tajomníčkou Trans Europe Halles, európskej siete združujúcej viac ako 100 kultúrnych centier. Dnes je členkou predstavenstva švédskej divadelnej spoločnosti Månteatern, predstavenstva asociácie ARNA a COO spoločnosti VALUE.
Ako prebieha Escalator?
- Prihláška
Do Escalatora sa účastníci hlásia vyplnením online prihlášky na základe otvorenej výzvy, ktorá je publikovaná na našom webe. Následne sú prihlášky posúdené mentormi a odborníkmi a výber tých najperspektívnejších projektov je pozvaný na osobný pohovor.
- Osobný pohovor
Pohovory vedie Paul Bogen, John Fitzgerald a Michal Hladký. Sú vedené v angličtine a ich cieľom je zistiť mieru angažovanosti, časové možnosti, jazykové schopnosti, potenciál aktivít a ich prínos pre mesto v lokálnom aj medzinárodnom kontexte.
- Stocktakes
Vybraných účastníkov čaká na začiatku programu osobný audit – tzv. stocktakes. Ten vedie jeden z mentorov a koná sa v sídle organizácie za účasti celého tímu. Zaoberajú sa hĺbkovým skúmaním jednotlivých organizácií, stavu ich manažmentu, programu a plánov. Na základe tohto audit sa určia potreby účastníkov v oblasti vzdelávania, networkingu a identifikujú sa ciele.
- One to ones
Každá organizácia dostane počas celého roka možnosť stretávať sa s mentormi, získať od nich rady, mentoring a návody ušité priamo na mieru a na konkrétny problém. Počas individuálnych rozhovorov účastníci konzultujú svoje projekty, zámery, nápady, dramaturgiu, program, či organizačnú štruktúru.
- Vzdelávací týždeň
V rámci Escalatora prebiehajú vzdelávacie aktivity spoločne. Na dosiahnutie plného sústredenia a pozornosti na vlastný rozvoj je potrebné oslobodiť účastníkov od každodenných povinností. Preto sú vzdelávacie aktivity rozdelené do týždenného pobytu alebo aj viacerých pobytov, ktoré sa konajú mimo Košíc. Organizácie sa väčšinou dopredu nepoznajú a vďaka strávenému času sa medzi nimi vytvárajú dôležité partnerstvá a ujasnia sa pozície v rámci tímov. Témy workshopov sú určené na základe osobných auditov a sú prienikom spoločných potrieb.
- Networkingové stretnutia
Ich forma závisí od zoskupenia organizácií v rámci projektu a slúžia na vznik nových nápadov, projektov, produktov a vzájomnú podporu.
Čo sa stane po Escalatore?
Vzdelávací program sa pre účastníkov končí vypracovaním strategických plánov. Záleží len na nich, či budú ďalej používať naučené postupy, no v každom prípade sa ich práca zmení. Svoje rozhodnutia budú robiť na základe toho čo zistili, zažili a počuli. Ostanú im aj kontakty na ďalšie organizácie, plno nápadov a informácií, ku ktorými sa budú vedieť vždy vrátiť. Vďaka ich práci sa bude vylepšovať ponuka kultúrnej a kreatívnej produkcie na Slovensku a bude rásť povedomie o aktuálnych trendoch.
Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
Dokumenty a odkazy
Brožúra
Success stories
-
Otvorenie prvého arteterapeutického centra v Košiciach -
Kino Úsmev je prvé art-houseové kino v Košiciach -
MusicLab skvalitňuje hudobnú scénu v Košiciach -
Keď sa z mesta na jednu noc stane metropola umenia -
Základy nového cirkusu v Košiciach položila Ariadna Vendelová -
Ľudia na Escalatore sú makači -
Kam za slobodou a demokraciou?