O projekte
Creative Lenses bol výskumný projekt zameraný na podporu udržateľnosti európskych kultúrnych a umeleckých organizácii. Jeho víziou a misiou bolo budovať odolnejšie a nezávislejšie organizácie s väčším spoločenským dosahom a sprostredkovať im vedomosti, metódy a nástroje na dosiahnutie tohto ciela.
Ciele
Jeho cieľom bolo predovšetkým zistiť, ako sa môžu kultúrne organizácie stať finančne udržateľnejšie bez toho, aby tak ohrozili svoje poslanie a hodnoty.
Priebeh
Hlavnou aktivitou projektu bol výskum existujúcich biznis modelov a ich dopadu na rozvoj a smerovanie organizácií v kultúrnom a kreatívnom priemysle, na základe čoho sa vyvíjali nové, odolnejšie modely fungovania. Pripravili sa vzdelávacie materiály, z ktorých môžu európske organizácie čerpať dodnes. Spolu s partnermi projektu sme zorganizovali 25 verejných podujatí, zverejnili 24 publikácií, 10 videí a sprístupnili 2 digitálne platformy.
- 2015 | Fokusové skupiny
Prieskum potrieb, očakávaní a výziev kultúrnych a kreatívnych centier v Amsterdame, Aténach, Bruseli, Helsinkách, Lecce, Londýne, Lundách a Žiline.
- 2015 – 2016 | Creative Lenses Forums
Osem jednodňových fór vo viacerých európskych mestách vrátane Košíc. Cieľom týchto podujatí bolo rozprúdiť diskusiu o biznis modeloch v kultúrnom a kreatívnom priemysle. Podujatí sa zúčastnilo viac ako 800 odborníkov.
- 2017 | SULA Konferencia
Dvojdňové podujatie v Helsinkách, na ktorom sa stretlo viac ako 200 medzinárodných kultúrnych manažérov, kreatívnych podnikateľov a tvorcov politík.
Prieskum inovácií biznis modelov v mimovládnych organizáciách, ktoré sa venujú performatívnemu umeniu.
- 2017 – 2018 | Catalyst programme and action-research
Šesť kultúrnych centier a dve divadelné spoločnosti preskúmali a pokúsili sa transformovať svoje biznis modely a stratégie rozvoja publika pod záštitou ôsmich mentorov.
Digitálna platforma so študijnými materiálmi v oblasti kultúrneho manažmentu a inovácií biznis modelov.
- 2018 – 2019 | Artsmetric
Artsmetric je online benchmarkový nástroj, ktorý umožňuje kultúrnym a kreatívnym organizáciám porovnať si a vyhodnotiť procesy, výkonnosť i nastavenie biznis modelov s inými organizáciami. Creative Industry Košice a Trans Europe Halles rozvíjali tento nástroj ďalej v projekte Cultural and Creative Spaces and Cities.
- 2018 – 2019 | Publikácie
V rámci projektu sme zverejnili niekoľko publikácií vrátane výsledkov výskumu, prípadových štúdií a toolkitov. Pripravili sme aj sériu podcastov o ôsmich organizáciách, ktoré sa do projektu zapojili.
- 2019 | Záverečná konferencia
Na záverečnej konferencii sme privítali viac ako 40 spíkrov a 210 odborníkov z oblasti umenia a kultúry, investorov, tvorcov politík a výskumníkov.
Výstupy
Projekt posilnil a sprofesionalizoval podnikateľské kapacity európskych kultúrnych aktérov a poskytol im nové zručnosti, kompetencie a know-how. Vďaka tomu sa zlepšilo ich fungovanie, kvalita umeleckých programov a prehĺbil sa ich vzťah s publikom.
Projekt bol spolufinancovaný z programu Európskej únie Kreatívna Európa a z verejných zdrojov ho podporil Fond na podporu umenia.
Dokumenty a odkazy
Village Underground
Study Case
Truc Sphérique
Study Case
Patricia Padro Company
Study Case
P60
Study Case
ODC Ensemble
Study Case
Manifatture Knos
Study Case
Kaapeli
Study Case
Projecte Ingenu
Study Case