Game development sa nedá robiť z jednej miestnosti. Triple Hill (SK) x Daniel Garcia (ESP)

Interview

Čo je také atraktívne na práci herného vývojára a kto môže robiť túto prácu? Prečo je dôležité nadviazať medzinárodné spolupráce pri tvorení hry? Prečo je nevyhnutné budovať komunitu gamerov a spájať sa? Výmenu game developerov ti v našom programe Erasmus pre mladých podnikateľov prinášame po prvýkrát. Prepojili sme mladého španielskeho vývojára Daniela so slovenským game dizajnérom a CEO košického štúdia Triple Hill – Petrom Adamondym. Okrem zaujímavých odpovedí v článku prezradia aj niečo o novom projekte – strategickej hre Underflow.


Hovoria, že byť game developerom nie je klasická práca, ale výzva na pokračovanie, ktorá nie je pre každého. Tí, ktorí si ju vyskúšajú, to buď vzdajú, alebo už nikdy nechcú robiť nič iné. Mnohí majú mylnú predstavu o tom, čo všetko to obnáša a zistia to, až keď sa do toho pustia. Peter hovorí, že je to práca hlavne pre ľudí, ktorí sú zbehlí v matematike, fyzike či  grafike: „Je to bublina vedomostí, ktorú musí vývojár nasať, aby dokázal zhmotniť svoju predstavivosť a vyprodukovať niečo, čo tu doposiaľ nebolo.“

Daniel bol v mladom veku vytrvalým hráčom hier a aj preto sa rozhodol, že sa tomu chce venovať celý život. V Londýne si založil vlastnú firmu, s ktorou sa neskôr presťahoval do Španielska. Sám hovorí, že ako mladý podnikateľ patril medzi ľudí, ktorí sa učia robiť biznis za pochodu. Na podnikanie sa nepripravil dostatočne, preto musel viackrát čeliť zložitejším situáciám. Preto sa rozhodol prihlásiť na Erasmus pre mladých podnikateľov a eliminovať svoje problémy v čo najväčšej možnej miere.

Systém práce v rôznych krajinách Európy spoznával počas viacerých ciest, na ktorých sa stretával s ďalšími vývojármi. Zaujímalo ho, ako sa učia, správajú i spolupracujú. Hodnotí, že slovenskí vývojári sú v porovnaní so španielskymi viac profesionálni, vzájomne koordinovaní a skúsenejší. Vlastné firmy nezakladajú hneď po škole, ale najskôr zbierajú skúsenosti v iných firmách či krajinách, čo je v Španielsku obvykle opačne. Rád by prepojil Slovensko so Španielskom, Maďarskom a Českom: „Je to nevyhnutné, pretože každá krajina má kvalitných špecialistov v určitej oblasti. Slovensko má veľa šikovných programátorov, zatiaľ čo tí španielski sú orientovaní viac umelecky. Prepojenie možno nie je úplne reálne dnes, ale z dlhodobého hľadiska je ideálnym riešením pre viaceré projekty.“

Obaja sa zhodujú, že najdôležitejšia je vzájomná dôvera, preto sú radi, že si mohli vyskúšať spoluprácu na konkrétnom projekte namiesto krátkeho konferenčného networkingu. „Daniel sa ukázal, ako skvelý partner od prvého momentu. Je veľmi skúsený a od začiatku bol schopný samostatne pracovať. Sám identifikoval náš problém s grafickým dizajnom a vyriešil ho. Urobil našu hru lepšou, a to je najväčším prínosom,“ hovorí Peter. Poukazuje aj na to, že každá hra je výsledkom vzájomnej spolupráce, pretože ani ten najlepší programátor nevyrieši dokonalý dizajn hry. Ide o viacero aspektov a je dôležité, aby sa každému venoval odborník.

Triple Hill pracuje na novej atmosférickej taktickej hre, v ktorej sa hráč zhostí kontroly nad skupinou robo-organizmov. Dej sa odohráva v prostredí pod vodou, ktoré je zaplnené nepriateľskými jednotkami. „Organizmy môžu použiť svoj život na útok proti nepriateľom, alebo na liečenie priateľských jednotiek. Keď však klesne život jednotky na nulu, nezomrie, ale zmení sa na neutrálnu jednotku. Tú potom môže ktokoľvek získať na svoju stranu opätovným útokom,“ hovorí Peter. Podobný systém štúdio už použilo vo svojej prvej hre Bacteris. V Underflow ho rozšírili a pridali viac typov robo-organizmov. Hráči tak môžu na prelome rokov 2019/2020 čakať brokovnicové, raketometné či mínolovné jednotky.

Pri tvorbe však mali problém s rozpoznateľnosťou, pretože hráč nevedel, o akú jednotku ide, čo robí alebo aká je silná. Tieto veci treba nevyhnutne komunikovať dizajnom, veľkosťou a proporciami. Daniel tento problém vyriešil redizajnom každej jednotky, aby sa od seba čo najviac líšili.

Dodáva, že napriek množstvu zážitkov a nových skúseností boli preňho najväčším prínosom ľudia, ktorých nemá šancu stretnúť každý deň. Teší sa, že mohol pozorovať ich zmýšľanie, prístup i nápady, pretože ich prepojením môžu vzniknúť zaujímavé medzinárodné projekty. Peter hodnotí, že naše krajiny v oblasti herného vývojárstva zatiaľ nie sú na rovnakej úrovni, ako lídri zo Švédska, Fínska či Austrálie, ktorí vedia ako komunikovať s partnerskými krajinami i vnútri vlastného tímu. Komunikačné zmeny preto vniesol aj do Triple Hill a hovorí, že je to v rámci vnútorných vzťahov oveľa lepšie ako kedysi.

Spolu stihli aj networking na game-developerských meetingoch v Prahe a Bratislave. Popri tom Daniel pracoval aj na vlastnom španielskom projekte a obaja tvrdia, že aj po skončení výmeny určite zostanú v kontakte a budú spolupracovať na diaľku. Triple Hill chce ďalej pracovať na budovaní vlastnej značky a povedomia o nej. Aj preto by v rámci ďalšej možnej spolupráce radi vo svojom tíme privítali marketéra s novými nápadmi.

Vycestuj na podobnú výmenu, uč sa od skúsených podnikateľov a eliminuj možné riziká, ktoré na teba v biznise striehnu. Zisti o našom programe Erasmus pre mladých podnikateľov viac. Pozri si trailer k hre, na ktorú sa môžeš tešiť už koncom tohto roka!

Foto a video: Dávid Hanko, Triple Hill