Community Bootcamp: 10 lídrov, 10 príbehov a nekonečné nápady pre lepšiu budúcnosť

Príbehy

Na jeseň v roku 2019 sme zorganizovali ďalší zaujímavý vzdelávací program – Community Bootcamp. Počas tejto intenzívnej päťdňovej vzdelávačky mali účastníci možnosť utriediť si priority a pripraviť stratégiu na nasledujúce mesiace. Mentormi im boli Tânia Santos z portugalského CRU Cowork a Luka Piškorič z kreatívneho slovinského centra Poligon. V nasledujúcich riadkoch nahliadneš do komunitnej scény na Slovensku a zistíš, v čom im pomohol tento program.


Lukáš Mucha, Cesta pohybu

Lukáš vedie hodiny zamerané na všeobecný pohybový rozvoj. Pri pravidelnej výuke sa pohyb nedelí na silový tréning, mobilitu, koordináciu, tanec, či meditáciu, ale spája jednotlivé prvky do jedného celku, tak aby sa navzájom dopĺňali. Tento inovatívny smer sa nazýva pohybová kultúra a vychádza z učenia izraelského učiteľa Ida Portala. Komunita, ktorú chce vytvoriť, sa točí práve okolo pohybu a všetkého, čo k nemu patrí. 

Pri práci so skupinou si uvedomil, že každý jednotlivec pristupuje k pohybovému zadaniu inak. Práve v tom vidí najväčší potenciál tímovej práce. Pri novom partnerovi sa musí človek adaptovať na nový scenár, naladiť sa na jeho vlnu, vďaka čomu vznikajú nezvyčajné formácie a dochádza k napredovaniu, ktoré by človek sám nedosiahol.

Dnes je jeho prioritou nájdenie priestoru, v ktorom bude jeho komunita fungovať. Má to byť miesto, ktoré bude stretávacím bodom pre tých, ktorí sa chcú hýbať inak, než kážu aktuálne trendy.

„Okolo CIKE sa vždy točia zaujímaví ľudia, ktorí chcú zlepšiť život v Košiciach a podmienky v meste. Páčilo sa mi, že som sa prepojil s novými ľuďmi a vidím v tom potenciál na budúcu spoluprácu.

Vyskúšaj si nové pohyby v jeho škole čím skôr. 

Alica Uchytilová, Mental (Club)

Alica prišla na Community Bootcamp s cieľom vybudovať komunitu, ktorá je zameraná na prepájanie duševného zdravia s tvorbou. Nazvala ju Mental – ako mental illness, health či care. Reaguje tak na momentálny nedostatok podobných združení, ktoré podľa štatistík a výskumov majú najpozitívnejší účinok na psychické zdravie človeka v procese uzdravovania.

„Viem, aký je to pocit nikam nepatriť. Je to aj jeden z príznakov psychickej poruchy. Pocit, že človek niekam patrí, často dodáva ľuďom energiu. Mám rada veci, ktoré sú ľudské, autentické, čisté – také, ktoré sa na nič nehrajú. Presne niečo podobné by som chcela vytvoriť.“

Po tomto programe sa chce zamerať na tvorbu vizuálnej identity komunity a hľadanie priestoru v Bratislave, kam môžu ľudia prísť kedykoľvek a cítiť sa bezpečne. Viac, ako len poskytnúť pôdu na diskusiu o problémoch, chce ponúknuť tvorivé a podporné prostredie, kde sa bude dať preniesť pocity do umeleckej tvorby.

Môžeš si vypočuť, čo na túto tému povedala v podcaste.

Dora Kenderová, Východoslovenská galéria

Východoslovenská galéria (VSG) už svoju komunitu zameranú na vizuálne umenie má a snaží sa o to aby sa naďalej rozrastala. Dorota vníma potrebu poskytnúť priestor galérie nielen tým, ktorí si cestu k umeniu našli, ale aj širšej verejnosti: „Chceme vytvoriť platformu, kde sa budeme s rôznymi ľuďmi baviť o najpálčivejších témach, akou je napríklad klimatická kríza. Umelci vždy boli barometrom zmien spoločnosti a myslím si, že takéto miesto by malo byť prirodzenou súčasťou inštitúcie 21. storočia. Má to byť miesto, kde sa môžu stretávať všetci občania, rôzne komunity a má slúžiť ako zberňa kolektívneho vedomia.“

Na programe ocenila externý pohľad zahraničných mentorov, ktorí sa na Košice pozerajú nezaujato a vedia tak ponúknuť nový pohľad na vec. Častokrát je to, čo sa nám zdá ako neviditeľné, pre nich viditeľné. To, čo je pre nás obyčajné, môže byť pre nich niečo veľmi zaujímavé. Luka videl v tomto projekte potenciál a poradil jej, nech novovzniknutú platformu sprístupní nielen lokálnym obyvateľom, ale aj turistom.

Riaditeľka VSG dúfa, že prostredníctvom tohto projektu osloví aj ľudí, ktorých výtvarné umenie prioritne nezaujíma, ale chcú byť súčasťou plánovania mesta, budúcnosti a dôležitých rozhodnutí. 

Príď si pozrieť budúcu platformu do VSG počas jedného z ich zaujímavých eventov.

Katarina Živanovič, Tabačka Kulturfabrik

Katarina mala počas programu možnosť otvorene zdieľať a klásť otázky ohľadom ich komunitnej stratégie. Tabačka Kulturfabrik je totiž multifunkčným kultúrnym centrom, kde sa stretáva široká škála komunít. Nateraz je cieľom vedenia ujasniť si, ktoré komunity potrebujú ich podporu najviac a akým spôsobom im ju poskytnú.

„Komunity, ktoré chodia do Tabačky sú veľmi rozličné, ale spája ich to, že majú radi mestský životný štýl. Neustále sa ich snažíme prepojiť s menšinami a dosiahnuť to, aby existovali aj mimo svojej vlastnej bubliny.“

Páčila sa jej aj aktivita s LEGOm, počas ktorej sa znova ukázalo, že ľudská kreativita nemá hraníc. Práca v komunite je jednoducho výhodná pre všetky strany. Zatiaľ, čo ľuďom v nej dodáva energiu a spätnú väzbu, je to aj skvelá príležitosť mať dopad na ľudí mimo nej. 

Pozri si množstvo aktivít, ktoré Tabačka ponúka.

Matúš Binc, Výmenníky

Matúš pracuje ako vedúci projektu Výmenníky, ktoré menia život na košických sídliskách. Reprezentuje širšie spektrum skupín s rôznym zameraním. Tie spája to, že im poskytujú priestor pre ich aktivity, ale aj know-how o tom, ako vylepšiť procesy a nájsť tú správnu cestu. Začínajúcim umelcom a kreatívcom pomáhajú aj tým, že ich začlenia do väčších skupín, kde si vedia navzájom pomôcť.

Počas Community Bootcampu boli pre neho prínosné informácie o možnostiach financovania, nakoľko je to pre Výmenníky aktuálna téma. Do budúcnosti vidí aj možnosť spolupráce s kreatívnymi centrami, ktoré vedú mentori.

„Zaujalo ma najmä to, ako budovať komunity krok za krokom a ako sa neprestať venovať komunite, ktorá v určitom bode zamrzne, ale ako ju nanovo rozbehnúť. Lektori boli veľmi rozhľadení a mali široký záber v rámci komunitného hľadiska.“

O aktivitách Výmenníkov sa dozvieš na tomto odkaze.

Ľubica Reváková, UX Košice

Úlohou košickej UX komunity je podľa Ľubice spájať profesionálnych dizajnérov s ľuďmi, ktorí by chceli v tejto oblasti získať skúsenosti, ako napríklad študenti zo Školy umeleckého priemyslu, kde pracuje. Na program Community Bootcamp sa prihlásila, aby zlepšila svoje manažérske schopnosti a naučila sa lepšie organizovať eventy.

Vďaka aktivitám si stanovila konkrétne kroky do budúcnosti a zamyslela sa nad tým, ako lepšie komunikovať, delegovať a spolupracovať. Chce dosiahnuť, aby bola ich komunita viac otvorená, živá a všetci si boli rovní a navzájom sa podporovali. 

„Community Bootcamp dal do popredia komunikáciu a to, ako dôležité je komunikovať medzi sebou a cez sociálne siete. Tiež mi to otvorilo obzory ohľadom projektov a grantov, ktoré vieme získať.“

Zisti, čo najbližšie chystá UX Košice. Väčšinou sa jedná o vzdelávacie workshopy, ale organizujú aj pravidelný UX Pivo meetupy.

Peter Janov, Coworking

Peter je 3D dizajnér v oblasti architektúry, ktorý pracuje na voľnej nohe v Michalovciach. Práve tam chce založiť coworking, v ktorom chce mať zastúpených ľudí z kreatívneho priemyslu. Má ich spájať túžba po samostatnom zdieľanom priestore a príležitostiach na sebazdokonaľovanie. Do budúcnosti chce totiž pripravovať kurzy a prednášky podobné Community Bootcampu. Ako freelancerovi mu chýba pocit súdržnosti a je podľa neho prirodzené chcieť byť súčasťou nejakej väčšej skupiny.

„Moja vysnívaná komunita by mala pozostávať zo zaujímavých ľudí s bohatými skúsenosťami z rôznych oblastí. Mojím cieľom je podporiť mladých ľudí na lokálnej úrovni natoľko, aby neboli nútení odísť.“

Veľké plus bolo podľa neho to, že program trval jeden celý pracovný týždeň, čo účastníkov nútilo neustále rozmýšľať nad ich plánmi. Obaja mentori sú zakladateľmi coworkingu, takže sa priučil konkrétnym spôsobom, ako manažovať takéto komunity, financovaniu a nákladom spojeným s prevádzkou. 

Sleduj Petrove aktivity na jeho stránke LUMO visual.

Zuzka Réveszová, Spolka

Zuzana pôsobí hneď v niekoľkých komunitách, a to v rámci kolektívu Spolka a na Technickej univerzite v Košiciach. Tieto komunity slúžia najmä na otvorené diskusie. Počas programu sa chcela posunúť ďalej a začať robiť uchopiteľnejšie veci, pracovať viac systematicky a oslovovať ľudí s konkrétnym zámerom. 

„Na komunite je najlepšie to, že môžem vďaka nej realizovať svoje nápady. Komunita je veľmi široký pojem, môžu to byť susedia, komunita na Facebooku alebo jednotlivci, ktorí spolupracujú,“ vysvetľuje Zuzana. „Pri každej z nich si však treba uvedomiť, kto sú tí ľudia a aké sú ich potreby, následne sa vytvárajú aktivity s týmto vedomím.“

Potešila ju najmä spätná väzba, keďže mentori si dali záležať a dopodrobna si naštudovali jednotlivé projekty. Tým, že nepoznali lokálne prostredie, vedeli poskytnúť jedinečný nadhľad.

Zuzanu môžeš stretnúť spolu s jej komunitou na ich Mestoláska večeroch.

Veronika Holečková, Visit Košice

Reprezentovať oblastnú organizáciu Visit Košice bola Veronika, ktorá chce vytvoriť komunitu z ich členov, ale aj návštevníkov a turistov. Táto komunita už formálne existuje vo forme klastra cestovného ruchu; patria sem hotely, reštaurácie aj mesto Košice. Veronika chce teraz vytvorením menej formálnu možnosť na spoluprácu.

„Mala by nás spájať komunikácia, keďže máme k sebe tak blízko a zároveň sme si vzdialení. Všetci sme v jednom meste, máme rovnaké ciele ale pracujeme na nich osobitne. Chceme zviditeľniť povedomie o Košiciach na Slovensku aj v zahraničí, zvyšovať kvalitu služieb, posúvať mesto dopredu, prinášať možnosti pre mesto a ľudí.

Veronika je fanúšičkou princípu 1 + 1 = 3, spolu to dotiahneme ďalej. V Košiciach je podľa nej nereálne, aby všetky aktivity riadil jeden človek tak, aby to viedlo k zmene. Turizmus je totiž odbor, ktorý nikdy nespí a je nutné sa prispôsobovať veciam za pochodu. Chce preto prelomiť formálnu bariéru medzi nimi a ich partnermi a začať komunikovať o týchto dôležitých poznatkoch.

Peter Hudák, Vita in Suburbium Bardejov

Peter zastúpil na Community Bootcamp občianske združenie Vita in suburbium, ktoré vracia život do areálu židovských rituálnych budov v Bardejove. Práve vďaka tomu chce vybudovať komunitu z aktívnych, mladých ľudí, ktorým kultúrne dedičstvo nie je ľahostajné. 

V najbližších mesiacoch plánuje zmapovať publikum, ktoré sa zúčastňuje ich aktivít, osloviť aktívnych stakeholderov s cieľom vytvoriť plán a od toho odvíjať stratégiu programu. Peter chce „v neposlednom rade osloviť univerzity, architektov a ľudí aktívnych v turizme. Projekt ma slúžiť potrebám Bardejovčanov.“

Program bol pre neho veľmi užitočný v tom, že si v hlave urovnal myšlienky a dal na papier základnú kostru toho, ako ďalej systematicky postupovať pri ich projekte. Mentori podľa neho dokázali vytvoriť veľmi podnetné prostredie.

Pridaj sa do Petrovej komunity aj ty.


Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.