Čo je CIKE

CIKE sú ľudia, ktorí posúvajú profil Košíc na úroveň vyspelých európskych miest.  Vytvárajú priestor pre príležitosti, píšu úspešné príbehy.

CIKE má skúsenosti

  • s veľkými medzinárodnými projektmi ako EHMK 2013 a UNESCO Creative City of Media Arts
  • s 10 ročným pôsobením stojí za hlavnou stratégiou rozvoja kultúry a kreatívneho priemyslu mesta Košice
  • s riadením inovácií

CIKE má nástroje,

vďaka ktorým prepája šikovných ľudí a tým vytvára hybnú silu rozvoja mesta. Robíme to pomocou:

  • vytvárania zahraničných aj lokálnych spoluprác
  • zdieľania aj získavania know-how
  • spoločnej stratégie

CIKE tu je pre

  • ľudí z kultúry a kreatívneho priemyslu
  • začínajúcich aj skúsených podnikateľov
  • študentov
  • profesionálnych partnerov, ktorí chcú inovovať
  • pre tých, ktorí chcú investovať svoje know-how do mesta Košice

Success Stories

Keď zinkubuješ, môžeš byť nezávislý
Ako si nájsť klientov čerstvo po škole
Organické, náhodné a živelné; také sú hotdogy od Robin Street Food
Otvorenie prvého arteterapeutického centra v Košiciach
Košice IT Valley rebrandol len 18-ročný Adam Rybák
SAC kurateluje najväčšiu muralistickú galériu na Slovensku
Kam za slobodou a demokraciou?
Od myšlienky k šesťdňovému festivalu
Svetové mená digitálnej kultúry v Košiciach
Ako získať 20-ročné skúsenosti v priebehu niekoľkých mesiacov
Ľudia na Escalatore sú makači
Opre‘ Cider je kvalitným košickým produktom
Aj gastro je kreatívny priemysel
Priestor pre kvalitný kariérny rozvoj
MusicLab skvalitňuje hudobnú scénu v Košiciach
Hotel, ktorý neexistuje, no predsa má svojich stálych zákazníkov
Základy nového cirkusu v Košiciach položila Ariadna Vendelová
Moderné bistro Pán Ryba je renovované umelcami
Kino Úsmev je prvé art-houseové kino v Košiciach
Robíme umenie na medzinárodnej úrovni
Platforma pre profesionálne porovnávanie kultúrnych operátorov sa vyvíja aj v Košiciach
V CIKE sme našli nejeden správny match. Košické firmy stoja za to.
Vzdať hold mediálnemu umeniu sa dá aj skrz hotelovú izbu
Košice sú v sieti kreatívnych miest mediálneho umenia
Keď sa z mesta na jednu noc stane metropola umenia

Keď zinkubuješ, môžeš byť nezávislý

Projekty, ktoré rastú pod dáždnikom väčšej organizácie majú potenciál osamostatniť sa a fungovať efektívnejšie aj naďalej. Napríklad K.A.I.R.- Košice Artist in Residence sa osamostatnil rovnako ako festival Biela noc, ktoré boli vo svojom čase jednými z kľúčových projektov EHMK – Európskeho hlavného mesta kultúry. Aby dokázali naplno využiť svoj potenciál dnes fungujú ako samostatní miestni kultúrni operátori s vlastnými kapacitami.

Projekt K.A.I.R. prechádzal počas niekoľkých rokov inkubačnou fázou, počas ktorej sa nastavovala štruktúra, ciele, sieť partnerov, financovanie a podobne. Za päť rokov sa nám podarilo vytvoriť pestrú a stabilnú sieť partnerov v krajinách Európskej únie, ale aj z Ukrajiny, Gruzínska či Japonska. Pre CIKE a mesto Košice je dôležité podporovať a vytvárať sieť nezávislých kultúrnych operátorov a posielať vy-inkubované projekty na samostatné cesty. 

Ako si nájsť klientov čerstvo po škole

Nezľakla sa ani veľkej firmy s dlhoročnou tradíciou a ani jej zamerania, ktorý by na prvý pohľad pravdepodobne neazujal čerstvého absolventa školy dizajnu. Mária Bujňáková sa prihlásila na výzvu programu Creativity for Business a ako úspešná uchádzačka sa zúčastnila umeleckej rezidencie v spoločnosti Ryba Košice. Jej pobyt bol zameraný na koncept vizuálnej komunikácie a pre spoločnosť RYBA Košice vytvorila darčekové predmety k 70. výročiu spoločnosti. Výsledkom jej práce bol napríklad stojan na vizitky z dreveného základu a nasúvacej hliníkovej časti v tvare rybieho chvosta či hliníkový rybí chvost ako šperk na striebornosivej šnúrke. Inpširuj sa videom o rezidencii.

Organické, náhodné a živelné; také sú hotdogy od Robin Street Food

Mladá architektka Danka Bodnárová sa rozhodla rozbehnúť vlastné podnikanie v gastro segmente, pretože jedlo je podľa nej nástroj na zlepšenie nálady a vytrhnutie z reality. Okrem toho bolo jej cieľom aj spájanie a budovanie komunity. V rámci programu Erasmus pre mladých podnikateľov sa zamerala na marketing, branding a  rozvoj značky i vzťahu s novými zákazníkmi.  Počas svojho pobytu v rámci Erasmu pre mladých podnikateľov pracovala na návrhu street foodového konceptu. Jej hosťovská podnikateľka ju vystríhala pred bežnými prevádzkovými a praktickými chybami a poradila jej hotdogy ako, pre ňu najoptimálnejší, druh streetfoodu na prevádzkovanie.

Hotdogy od Robin Street Food – Dankinej firmy – nepoznajú stereotypy. Namiesto horčice a kečupu dostanete kombináciu medu a grepu, ktorá vo vás vzbudí nezabudnuteľný gastronomický zážitok práve vďaka sezónnym prísdám. Časom sa Danke podarilo vypracovať z amatérskej firmy na  profi gastro firmu a dnes zvláda aj veľké eventy afestivaly. Zároveň popúšťa uzdu kreativite a už má za sebou aj prvú vernisáž limitovanej edície krabičiek vytvorených kresbami stálych zákazníkov do 140 cm.

Otvorenie prvého arteterapeutického centra v Košiciach

Linda van Dalen mala cieľ. Stretnúť sa s významnými ľuďmi z oblasti arteterapie, dozvedieť sa o ich práci, predstaviť im svoj projekt a vybudovať si sieť. To všetko preto, aby si vytvorila vlastné arteterapeutické centrum CHAT – Creative Healing ArtTherapy. Prvé centrum tohto druhu v košickom kraji si otvorila v januári 2015 a dnes hľadá spôsob, ako sa rozšíriť o ešte väčšie priestory, a ako samostatne pomáhať svojmu okoliu. Linda vyvíja vlastné terapeutické postupy a aj vďaka tomu má dopredu obsadené kurzy ChillArt, v rámci BabyChatu pracuje s batoľatami, venuje sa aj deťom v autistickom centre Rubikon a arteterapiou pre dospelých.

Linda si okrem Escalatora prešla aj Erasmom pre mladých podnikateľov a ďalšími vzdelávacími CIKE workshopmi. CHATu sa začalo dariť tak, že centrum nedávno presťahovala do nových a väčších priestorov.

Košice IT Valley rebrandol len 18-ročný Adam Rybák

Hľadať nové talenty, otvárať im nové perspektívy a podnietiť ich k tvorbe nových riešení je to, čo sa nám osvedčilo. V roku 2017 sme pri príležitosti 10 výročia Košice IT Valley vytvorili zadanie Trúfni si na rebrand určené perspektívnym grafckým dizajnérom. Spoločne sme vybrali študenta Adama Rybáka ako tvorcu novej vizuálnej identity. Ako mentora sme zvolili skúseného grafického dizajnéra Martina Jerkoviča, ktorý pracoval na významných medzinárodných kampaniach pre firmy ako Nike, VISA či UBER. Výsledkom polročnej spolupráce bolo osvieženie značky Košice IT Valley a jej priblíženie mladšej generácii prostredníctvom nového dizajnu. Na študenta okrem cenných skúsenosti a rozšírenia si portfólia, čakala vďaka Košice IT Valley aj cesta na celosvetovo uznávanú konferenciu WebSummit v Lisabone.

SAC kurateluje najväčšiu muralistickú galériu na Slovensku

V dobe, keď vzniká mnoho street-artových projektov, je kvalitných len málo. Problémy sú rôzne a je ich veľa. Viktor Feher raz zbieral skúsenosti v oblasti vizuálneho umenia vo verejnom priestore v Poľsku. Dnes je z Košíc bodka na street-artovej mape sveta.

Viktor cez program Mobility vycestoval do Lodže. Výber tohto mesta bol pre rozpracovanie koncepcie projektu Street Art Communication v Košiciach zámerný a podstatný. Viktor sa inšpiroval projektom Galeria Urban Forms na fasády miestnych budov priniesol monumentálne maľby od velikánov súčasného svetového muralizmu. Inšpiruj sa Viktorovou rezidenciou.

Kam za slobodou a demokraciou?

Vznikol v roku 2014 občianskemu združeniu Azimut pod vedením Mirky Rybárovej a Slava Stankoviča, ktorí síce prežili väčšinu svojho života v demokracii, no na časy neslobody odmietajú zabudnúť. Rozhodli sa spojiť svoje sily v obrane princípov demokracie a slobody a na Escalator nastúpili spoločne formujúc myšlienku s podtitulom Do not let absurdity destroy humanity (Nedovoľte absurdite, aby zničila humanitu). Festival Matrioshka je multižánrové týždenné podujatie s cieľom priblížiť a reflektovať absurdnosť, zločinnosť a reálie totalitného režimu v Československu v rokoch 1948-1989.

Od myšlienky k šesťdňovému festivalu

Na začiatku bolo čo keby, pár mesiacov neskôr už bola týždenná oslava spojenia mediálneho umenia a technológií a digitálnej kultúry. Art & Tech Days expandoval do siedmich rôznych priestorov a rozšíril sa do piatich dní a to aj vďaka spolupráci s DAAVS. Spoločne sme predstavili progresívnu generáciu multimediálnych umelcov, ktorí stvárnili súčasné mediálne umenie v kontexte V4.

V Košiciach zahrali Nenada Branković a Boris Sirka, vystavovali autori Gábor Kristóf, Boris Vitázek, Michal Mitro a Ľuboš Zbranek. V sviežej Kotolni sme zažili aj VJ Sympózium s line-upom VJ London a HRTL, či sedem živých choreografických inštalácií od Ziggurat Project spolu s vizualizáciami z dielne Nano VJs. V Tabačke vystúpili aj Panáčik (SK) a objav roka Fjordmos (CZ).

Svetové mená digitálnej kultúry v Košiciach

Prezi, Ubisoft, Porto Design Factory, Ars Electronica a mnoho ďalších v Košiciach v rámci Art & Tech Conference 2017 miešali vody umenia, technológií a digitálnej kultúry. Ako hlavný organizátor spolu s Košice IT Valley starostlivo vyberáme a predstavujeme ľudí, ktorí dlhodobo posúvajú kreatívny priemysel vpred.

O cenné know-how v oblasti machine learning sa s nami podelili už Joshuan Newnham (UK), vedúcim technológom dizajnu v Method, expertka na UX Zsuzsi Kovács (HU), facilitátorka kreatívneho procesu Claudia Schnugg (AT) v rezidenčnom programe Sparks v Ars Electronica, gaming consultant Stephan Assadourian (CA) či výkonný producent Canal180 Luisom Fernandesom (PT). Viac o aktuálnom ročníku na atdays.sk.

Ako získať 20-ročné skúsenosti v priebehu niekoľkých mesiacov

Začiatkom roka 2018 sme v spolupráci s produkčným štúdiom Woont rozbehli sériu workshopov pre mladých talentovaných fotografov s cieľom posunúť ich na profesionálny level. Je to cenná škola praxe, ktorú v bežnom akademickom prostredí na Slovensku nenájdete. Mentori s účastníkmi Foto Academy zdieľajú svoje 20-ročné skúsenosti s cieľom urýchliť a zefektívniť ich profesionálny rast.

Učia sa pracovať so svetlom, komunikovať s klientom a svoje práce konzultujú s profesionálmi. Rovnako majú k dispozícii samotný ateliér, profesionálnu techniku na zapožičanie a pracujú spolu s profesionálnymi modelmi či vizážistkou. Foto Academy učí lepšie porozumieť požiadavkám klienta a priniesť tak kvalitné výsledky koncovému zákazníkovi. Tento úspešný program dal začínajúcim fotografom, v mnohých prípadoch ešte len študentom, za jeden rok niečo, čo mohli získať len dlhodobou praxou.

Ľudia na Escalatore sú makači

Tvrdo na sebe pracujú, učia sa myslieť inovatívnejšie, pozerať sa na veci úplne z inej strany, prijímajú kritiku, spoznávajú super ľudí.

Escalator je ročný vzdelávací program pre jednotlivcov a organizácie z kultúrneho a kreatívneho sektora.

To, ako (ťažko) sa robí kultúra na Slovensku a ako sa to darí ľuďom na Escalatore, si môžeš pozrieť vo videu od Onomatopoje.

Opre‘ Cider je kvalitným košickým produktom

Gabriel Oprendek najprv dovážal cider zo svojich ciest po svete domov. Na ochutnávku. Neskôr začal experimentovať s vlastnou výrobou. Časom prišli bratia Oprendekoví na tú správnu receptúru a založili Opre’ cider, ktorý sa remeselnou výrobou poctivých produktov pričinil o vznik ciderovej kultúry na Slovensku. Gabi absolvoval program Erasmus pre mladých podnikateľov v rodinnom podniku spájajúcom tradíciu s inováciou na výrobu cideru v Španielsku, v oblasti Baskicka a Astúrie, kde má cider vlastnú – 2000-ročnú – tradíciu a charakteristický kyslý štýl. Ciderová kultúra na Slovensku bola v tom čase presným opakom španielskej. Nielen, že sa tu cider vôbec nevyrábal, nebol po ňom ani dopyt a ľudia ho skoro vôbec nepoznali. Práve preto musel Gabi konzultovať oveľa komplexnejšie problémy. Cestoval, aby spoznal ciderovú kultúru a tradíciu, ktorá je všade na svete úplne iná. Jeho cider sa na Slovensku uchytil a jeho distribučné korene dnes siahajú až do Prahy.

Neskôr rozšíril svoju ponuku o prémiové produkty – limonády Mellos na báze medu a bylín, ktoré začali pôvodný cider na trhu predbiehať. Teraz vlastní 2 úspešné lokálne produkty, ktoré sa nielen tešia obľube, ale ich rad sa neustále rozširuje o nové príchute.

Aj gastro je kreatívny priemysel

Martin Jakub z KubBo Select sa v Bilbau rozhodol spoznať lokálnu produkciu. Svoju pozornosť zameral na prácu s remeselnými výrobkami. Bilbao ho zaujalo práve kvalitou a životaschopnosťou lokálnej produkcie. V KubBo Select predstavujú, ako sa lokálne produkty vyrábajú, čím sú unikátne a ako sa vyčleňujú voči ostatnej produkcii. Organizujú ochutnávky, festivaly a mediálne kampane. To všetko za účelom šírenia povedomia o výhodách spojených s nákupom týchto remeselných produktov. Bilbao bolo pre Martina ideálnym miestom, keďže v súčasnosti je známe pre malú rodinnú produkciu ale aj pre gastro segment či festivaly jedla.

Bilbao je navyše mesto s veľmi príjemnou koncentráciou Michelin reštaurácií na obyvateľa a vedia tam, ako propagovať a predať miestne produkty celému svetu. Martin tam vďaka CIKE nazbieral inšpiráciu, ktorá mu pomohla ďalej rozvíjať KubBo Select.

Priestor pre kvalitný kariérny rozvoj

Program Erasmus pre mladých podnikateľov priniesol na Slovensko mladého podnikateľa zo Švédska, ktorý sa tu rozhodol zbierať skúsenosti. Prostredníctvom CIKE sa spojil Švéd Malte Leifsson s Jánom Sudzinom z košického nakladateľstva Hevhetia, ktoré sa popri vydávaní kníh a hudobných nosičov venuje aj organizovaniu festivalov pre umelcov, ktorých tvorbu vydávajú. Za 15 rokov svojej činnosti vydali viac ako 170 hudobných titulov a svoje pole pôsobnosti chceli rozširovať do celého sveta.

Hevhetia je nízkonakladové vydavateľstvo, preto tu Malte mohol spoznať, ako funguje biznis s nekomerčnou hudbou v jeho obnaženej podobe. Malteho snom bolo stať sa skladateľom, hudobníkom alebo učiteľom hudby. Ako sám hovorí, zo skúseností, ktoré získal v košickom štúdiu, mohol čerpať aj v prípade, že by sa stal muzikantom, event manažérom alebo vydavateľom. Svoje skúsenosti chcel však najskôr zúžitkovať v ďalšom štúdiu.

MusicLab skvalitňuje hudobnú scénu v Košiciach

Pred MusicLabom v Košiciach neexistovalo žiadne verejné miesto, kde by sa dalo spoločne improvizovať. Do Escalatora sa prihlásili, aby prekopali víziu ďalšieho fungovania. Vďaka školeniam na Plejsoch, v Berlíne a one-to-ones stretnutiam pochopili problematiku financií, základov marketingu a významnú funkciu vnútorných procesov. Už niekoľko rokov prichádza do Fabricafe s každým splnom verejný džem, ktorý spolu so skúšobňou, hudobnými experimentami, komunitou a rôznymi vzdelávačkami definuje MusicLab. Niektorí hudobníci ako Chris Ellys, Wandererove segry, Yektal alebo Kurkus, ktorí začínali alebo cvičili v MusicLabe, sa ujali aj mimo Košíc a začali koncertovať nezávisle.

Nepomáhajú len vytvárať hudbu, ale aj zlepšovať prostredie a spájať hudobníkov.

Hotel, ktorý neexistuje, no predsa má svojich stálych zákazníkov

The Invisible Hotel predstavuje úplne nový koncept ubytovania, ktorý nájdete len v Košiciach. Tvorí ho 5 dizajnových izieb, ktorých autormi sú lokálni umelci, a ktoré sa nachádzajú na niekoľkých rôznych adresách v partnerských hoteloch. Myšlienka tohto projektu spočíva v odhaľovaní skrytej tváre mesta, a to prostredníctvom samotného dizajnu izieb, online magazínu Invisible Mag či lokálneho offline sprievodcu City Cracker.

Súčasťou zážitku z ubytovania je jedinečný Welcome Pack, ktorý v izbe čaká každého hosťa. Jeho obsah tvorí kurátorský výber remeselných produktov od lokálnych výrobcov a voľné vstupenky do tradičných aj viac „hip“ inštitúcií. Hosť má k dispozícii na mieru šitý program a na linke lokálneho sprievodcu. The Invisible Hotel je výberom toho najlepšieho, čo mesto ponúka. Predstavuje ľudí, miesta, zážitky a podporuje miestnu ekonomiku.

Základy nového cirkusu v Košiciach položila Ariadna Vendelová

Drsné ruky, fialové modriny, spálená koža, vykĺbené rameno, vyskočené rebro verzus ľahkosť, krása, ženskosť a poetika. Stačila jedna fotka, ktorú Ariadna Vendelová videla počas študijného pobytu v Amerike, aby podnietila jej predstavivosť. Tanec na istom náčiní vo vzduchu jej prišiel ako veľký úlet. Predstavoval pre ňu úplne nový druh pohybu a pohybovej tvorivosti.  

Do Escalatora sa prihlásila na podnety ostatných účastníkov a s kritickou otázkou vlastného time-manažmentu či obmedzenia aktivít, ktoré neviedli k naplneniu jej vízie. V Košiciach začínala od nuly, pretože tu nebol vytvorený žiadny priestor pre vzdušnú akrobáciu či novodobý cirkus. Do CIKE programu neprišla s úplne jasným projektom, ale s chuťou posunúť aktivity Ariadninej Nite ďalej. Dnes je obklopená stovkou ľudí, ktorí kráčajú za ňou a ďalšia stovka je na túto Košičanku minimálne veľmi hrdá! V súčasnosti riadi performatívny súbor La Lyra Company a jej víziou je vytvoriť centrum vzdušnej akrobacie.

Ariadna prináša dievčatám priestor, skúsenosti na podnose, DIY know-how a inšpiráciu, že ak človek pracuje od srdca, úprimne a nezištne, tak svetom hýbe ďalej.

Moderné bistro Pán Ryba je renovované umelcami

Ryba Košice dostala behom pol roka dvojnásobnú porciu kreativity. Realizovať sa tam mohli až dvaja rezidenti, a to Mária Bujňáková a Viktor Fehér. V poradi druhým rezidentom bol Viktor Fehér, známy projektmi SAC či Pyecka Gallery. Popri tom je skúseným šéfkuchárom a táto výzva mu priniesla možnosť prepojiť jeho skúsenosti z umenia a gastronómie. Jeho víziou bolo vytvoriť bistro s otvorenou kuchyňou, kde sa dá najesť rýchlo a kvalitne. Viktor vypracoval koncepciu moderného bistra s predajňou čerstvých rýb a morských plodov, ktoré bude mať zároveň edukatívny charakter so zameraním na zdravú stravu a morské špeciality. Za týmto účelom Viktor absolvoval poznávaciu prehliadku podobných prevádzok v Budapešti. Po jeho rezidencii sa v Ryba bistre začalo s prerábkou podľa pripraveného návrhu a dnes je to moderné bistro na Mlynskej ulici, v ktorom sú aj tradičné výrobky ako Treska podávané netradičnou formou.

Kino Úsmev je prvé art-houseové kino v Košiciach

Občianske združenie Cinefil roky usilovne pracovalo na tom,  aby znovu mohlo otvoriť známe kamenné Kino Úsmev. Jeho rekonštrukcia v mnohých vzbudzuje nostalgiu a špeciálne pre Košice znamená nový priestor pre artové aj premiérové filmy. Cinefilu sa podarilo vytvoriť z Kina Úsmev mestské kino s cieľom vytvoriť z neho centrum audiovizuálnej kultúry. Zároveň bolo zapojené v našom rozvojovom programe Escalator niekoľko rokov. Riaditeľ kina, Lukáš Berberich, sa v rámci CIKE mobilít zúčastnil rezidencie v Bilbau, počas ktorej navštívil aj Filmový festival v San Sebastián, kde zbieral inšpiráciu aj pre Kino Úsmev, prvé arthousové kino v Košiciach.

Robíme umenie na medzinárodnej úrovni

KAIR – Košice Artist in Residence je medzinárodný program pre výmenu umelcov z celého sveta a zo všetkých umeleckých disciplín. Vznikol v roku 2011 ako jeden z kľúčových aktivít Európskeho hlavného mesta kultúry a v roku 2016 sa spolu s novým priestorom osamostatnil. 

Dnes funguje na medzinárodnej úrovni. KAIR dáva umelcom možnosť pracovať v inšpiratívnom prostredí košického jedinečného kultúrneho prostredia, aby realizovali umelecké projekty, spolupracovali s aktívnou miestnou umeleckou scénou a prezentovali sa miestnej a národnej verejnosti. V Košiciach poskytujú ubytovanie, štúdiá, finančnú a výrobnú podporu.

KAIR sídli v Šopa Gallery na Hlavnej ulici. Vlastný priestor im poskytuje možnosť vystavovať výsledky ich práce a organizovať podujatia. Jedným z nich je Open Studios Night – večer otvorených ateliérov, a to pravidelne s príchodom nových rezidenčných umelcov do Košíc. 

 

 

Platforma pre profesionálne porovnávanie kultúrnych operátorov sa vyvíja aj v Košiciach

Poslaním projektu Creative Lenses je nájsť možnosti, ako sa umelecké a kultúrne organizácie môžu stať odolnejšími a finančne nezávislejšími skrz inovovanie biznis modelov a rozvoj kapacít v strategickom plánovaní. Jeho súčasťou je praktický nástroj, ktorý má slúžiť k dosiahnutiu tohto ambiciózneho cieľa – platforma Benchmarking Tool, ktorá umožní profesionálne porovnávanie vlastných kapacít s medzinárodnými, a to vďaka relevantným referenciám.

Koncom roka 2017 sa podarilo vyzbierať početné a detailné dáta pre rozvoj Benchmarking Toolu, ktorého predstava v reálne používateľný nástroj pre porovnávanie kapacít, sa technicky zhmotní v už čoskoro. A to práve v Košiciach.

V CIKE sme našli nejeden správny match. Košické firmy stoja za to.

V medzinárodnom programe Erasmus pre mladých podnikateľov, prostredníctvom ktorého CIKE spojilo už niekoľko začínajúcich kreatívcov so skúsenými podnikateľmi, je naším partnerom aj združenie Košice IT Valley. Práve oni sprostredkovali spojenie medzinárodnej firmy zameranej na vývoj hier a softvéru MATSUKO s mladým podnikateľom zo Švédska Ossianom Veronese. Jej zakladateľa Matúša Kirchmayera zaujal Ossian tým, že mal za sebou už viacero úspešných projektov a obrovský talent. Tiež v ňom videl človeka, ktorý pozerá do budúcnosti, má ambície a pracuje na sebe.

Vzdať hold mediálnemu umeniu sa dá aj skrz hotelovú izbu

Najnovsším prírastkom Invisible Hotela – piatim izbám na piatich rôznych adresách – je izba venovaná mediálnemu umeniu a digitálnym technológiám ako reakcia na súčasné smerovanie umenia v Košiciach. Vznikla v časti, kde sa mediálne umenie a kreatívny priemysel koncentruje v najvyššej miere – v okolí Strojárenskej ulice, naproti Tabačky Kulturfabrik. Autormi izby sú Boris Vaitovič a Štefan Pacák. Interiér izby tvorí niekoľko novomediálnych prvkov ako zvuková stena, interaktívny laser na ovládanie zvuku, CMYK shadow, hologram Dómu sv. Alžbety či mechanická animácia, ktorá je napojená na otváranie dverí. Podstatnou súčasťou je custom appka na tablete, ktorá interaktívne pracuje s výhľadom.

Košice sú v sieti kreatívnych miest mediálneho umenia

Košice sú od 31.októbra 2017 prvým slovenským mestom, ktoré sa stalo Kreatívnym mestom UNESCO (UNESCO Creative Cities Network) v oblasti mediálneho umenia. Do klubu vstúpili spoločne so 64 mestami z celého sveta. Vďaka tomu teraz máme skvelú príležitosť zviditeľniť sa na globálnej úrovni, rozvíjať medzinárodné spolupráce a vytvárať príležitosti pre tvorivých ľudí nielen z Košíc, ale aj z celého Slovenska.

Prihlášku do UNESCO Creative Cities Network pripravilo CIKE a zároveň sme navrhli niekoľko kľúčových aktivít, ktoré presvedčili UNESCO, že Košice si zaslúžia niesť titul Kreatívneho mesta. Za všetky spomenieme napríklad vytvorenie mestskej hry, či oceňovanie mladých umelcov z partnerských miest a s ním spojené budovanie otvorenej galérie mediálneho umenia v Košiciach. V súvislosti s titulom CIKE každoročne v jeseni usporadúva festival vrcholiaci konferenciou o umelecko-technických presahoch Art & Tech Days.

Keď sa z mesta na jednu noc stane metropola umenia

Vďaka Zuzane Pacákovej sa v roku 2010 Košice zaradili medzi svetové mestá, z ktorých sa počas jednej noci stávajú metropoly umenia. Biela noc je prechádzka nočným mestom za umením a zážitkami. Okrem toho prináša aj vzdelávanie, spoločné i komunitné projekty, aktivity pre deti, a v neposlednom rade, pomáha šíriť informácie o kultúrnom a vizuálnom dianí vo svete.

Zuzana sa rozhodla žiť svoj sen, aj preto sa prihlásila na Escalator. Po tom, čo sa jej v roku 2015 podarilo vyriešiť personálnu stránku, nastavenie produktu, strategický plán i PR, premiérovo zapojila do projektu aj Bratislavu, a tak sa Biela noc stala celoslovenským festivalom vizuálneho umenia.

,,CIKE pomáha Košiciam, pretože ich zvýrazňuje na medzinárodnej úrovni. Naša spolupráca súvisela s nastavením  kultúrnej stratégie i s kľúčovými prezentačnými a vzdelávacími eventmi na podporu zóny mediálneho umenia. Vyústila do získania titulu UNESCO – Creative City of Media Arts a do prípravy novej dramaturgickej koncepcie Kunsthalle. Majú silný potenciál vplývať na miestnu klímu „kreatívnej industrializácie“. CIKE odporúčam mladej generácii podnikateľov a kreatívnym komunitám.”

Richard Kitta
riaditeľ DIG Gallery

,,Tri roky som bola účastníčkou Escalatora, vďaka ktorému som otvorila úspešné a uznávané arteterapeutické centrum CHAT, ktoré riadim. CIKE nie je len pre kreatívcov, ale pre všetkých, pretože kreatívni môžeme byť vo všetkom. Rovnako nie je len pre odvážlivcov, pretože ja som sa neprihlásila odvážna. Odvahu a silu veriť si som získala práve počas Escalatora ❤️.”

Linda van Dalen
riaditeľka CHAT

,,S CIKE spolupracujem od roku 2012 na projektoch ako Creative Industry Toolkit, Generation 2020, CO-CREATE, ale aj ako expert na vzdelávanie. Vďaka CIKE som bol na mesačnej rezidencii v Belehrade, ktorá ma inšpirovala k môjmu dnešnému podnikaniu. Spolupráca s CIKE mi vždy priniesla benefity ako nové vedomosti či skvelé kontakty a dodnes sa ňou rád pochválim. CIKE plusom sú hlavne európske kontakty, preto môže byť spolupráca s nimi skvelým štartérom ďalšej kariéry.”

Braňo Frk
Öppus

,,CIKE odporúčame každému, kto sa chce stále niečo učiť a ľuďom, ktorí sa zaujímajú o dianie v Košiciach a regióne. Spolupracujeme pri organizácii rôznych podujatí, školení a workshopov. Boli sme zapojení aj do iniciatívy UNESCO Creative City of Media Arts a rovnako sme spoluorganizátormi unikátnej konferencie Art&Tech Days. Zároveň sme networking a knowledge sharing partnermi.”

Pavol Mirossay
výkonný riaditeľ IT Valley

,,Medzi prvými sme sa zúčastnili programu Escalator, ktorý nám pomohol pri príprave biznis modelu a úspešného otvorenia novej Tabačky. Zúčastňujeme sa vzdelávacích aktivít a konferencií CIKE, ktoré nám pomáhajú pri rozvoji organizácie. Spoluprácu s CIKE by som odporúčal každému, kto má chuť vzdelávať sa, meniť a nebojí sa inovovať. Myslím, že medzi programami CIKE by si vedeli vybrať aj zástupcovia samospráv a štátom zriaďovaných inštitúcií kultúrneho či sociálneho zamerania.”

Peter Radkoff
riaditeľ Tabačky Kulturfabrik

,,Vďaka programu Escalator sme spoznali  rozdiely medzi prácou nezávislého umelca, grantovou podporou a realizáciou potrieb klienta. Ako firma sme predtým nemali cashflow, plánovanie ani stratégiu, misiu či víziu. Vďaka mentorom sme sa naučili systematickosti, ktorú postupne implementujeme do praxe. Neskôr sme začali spolupracovať profesionálne na projektoch ako Carat alebo Foto Academy, ktorej misia korešpondovala s našou víziou. Chceli sme zostať v Košiciach, pomáhať ľuďom a destinácii.”

Ján Varchola
Woont

Timeline

CIKE sú ľudia, ktorí posúvajú profil Košíc na úroveň vyspelých európskych miest. Vytvárajú priestor pre príležitosti, píšu úspešné príbehy.

Feb 2018CIKE začína s medzinárodným projektom EXCITE 2.0
Jan 2018Invisible Mag
Jan 2018Rebrand Košice IT Valley

2018

Oct 2017Košice získali členstvo v UNESCO Creative Cities Network a získali titul UNESCO Creative City of Media Arts
Nov 20171. ročník festivalu ART & TECH DAYS
Jan 2017Medzinárodná konferencia CREATIVE LENSES FORUM

2017

Jan 2016Vznikol Invisible Hotel
Nov 2016Nultý ročník Art & Tech Days
May 2016Spoluorganizovali sme medzinárodnú konferenciu PLACE! 2016
Oct 2016Stali sme sa súčasťou medzinárodného projektu Co.Create
Nov 2018CIKE členom v Košice IT Valley
Mar 2016Osamostatnenie K.A.I.R.

2016

Apr 2016CIKE súčasťou V4 projektu Central Values – Common Heritage in Contemporary Central European Design
Feb 2015Konferencia CARAT
Sep 2015Košice - Európske hlavné mesto kultúry 2013, n.o. mení názov na Creative Industry Košice, n. o.
Feb 2015CIKE začína s medzinárodným projektom EXCITE
Jun 2015CIKE súčasťou medzinárodného projektu Creative Lenses
Jun 2015CIKE spustilo BRIDGE grant
Sep 2015CIKE súčasťou medzinárodného projektu Generation 2020

2015

Jan 2014Podľa dopadovej štúdie EHMK 80% návštevníkov Košíc vníma pozitívnu zmenu imidžu mesta
May 2014Michal Hladký sa stáva riaditeľom Košice - Európske hlavné mesto kultúry 2013
Sep 2014Vznik programu Creativity for Business - kreatívne rezidencie vo firmách
Oct 2014Osamostatnenie festivalu Biela noc
Jan 2014Začína sa plošný prieskum publika spoločnských podujatí v Košiciach

2014

Dec 2013Rekonštrukcie a revitalizácia Mestského parku, Dómu sv. Alžbety, Kulturparku, Kunsthalle, Výmenníkov, Amfiteátra a tzv. Ostrovov kultúry
Jan 2013Vznik mentoringového programu Escalator
Oct 2013Založenie organizácie K13, ktorá spravuje infraštrukúru EHMK
Apr 2013Vývoj kultúrnej stratégie pre Košice 2014 - 2018

2013

Mar 2012Vytvorenie vzdelávacieho programu Smarter & Worker
Apr 20121. Fashion pop up podujatie
Jul 2012Do siete rezidenčných miest sme pridali Malmö
Jun 2012Získanie ceny Meliny Mercouri
Jan 2012Kreatívna ekonomika Master plán 2013 - 2018

2012

Jan 2011Vznikol rezidenčný program pre umelcov KAIR - Košice Artist in Residence
Mar 2011Získali sme členstvo v ECBN (European Creative Business Network)
Jul 2011Vznikol program kreatívne rezidencie
Dec 2011Medzinárodná konferencia POLICIES FOR SOCIAL ERA
Dec 2011Vytvorenie programu na podporu kultúrneho a kreatívneho priemyslu - Creative Industry Toolkit

2011

Mar 2010Otvorenie prvého Výmenníka na ul. Obrody
Mar 2010Vláda SR schválila štrukturálne fondy vo výške 60 mil. €
Sep 2010Shaping the Future: Ako využiť kreativitu pre úspešný biznis? Na konferencii v KE bol vystavený aj aeromobil z dielne Štefana Kleina, dizajnérske inovácie a iné vynálezy.
Jun 2010Tretieho európskeho summitu pre kultúrny a kreatívny priemysel Living the Creative Economy in Europe sa zúčastnilo viac než 400 politikov, akademikov a podnikateľov s cieľom na najvyššej úrovni diskutovať o budúcnosti kreatívnej ekonomiky v kontexte novej stratége Európskej únie.
Sep 2010Projekt Graffiti proti vandalizmu zmenil električku č.6 na umelecké dielo vo verejnom priestore.
Oct 2010V sprievode 5 000 svetielok a na živo spievaných operných árií sa po prvýkrát na Slovensku v Košiciach rozsvietila Biela Noc.

2010

Mar 2009Počas dvoch mesiacov sme spravili 1100 osobných rozhovorov pre lepšiu kultúru a kreatívu
Apr 2009Vláda SR schválila financovanie podujatia EHMK - Košice 2013 vo výške €9 960 000
May 2009Vypísaná medzinárodná architektonická súťaž na Kasárne Kulturpark
May 2009Košice 2013 Help Desk pomáha záujemcom zorientovať sa v grantových programoch a výzvach
Jun 2009Prvý ročník festivalu Use the City presvedčil, že takýto festival v Košiciach nesmie chýbať
Jun 2009Leto v parku štartuje!

2009

Jul 2009Ideme na Pohodu! Výprava Interface Express vlakov na obľúbený festival
Nov 2009Košice 2013, neskôr CIKE, má nové sídlo v Kulturparku
Sep 2008Komisia schválila projekt Interface 2013. Košice budú EHMK v roku 2013!
Dec 2008Mesto Košice založilo organizáciu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013, n.o.
Oct 2008Umeleckou riaditeľkou sa stáva Zora Jaurová

2008

Nov 2007Vznikol koncept Interface. V piatok 16. novembra odovzdali v Bratislave všetky slovenské mestá, kandidujúce na titul EHMK svoje projekty.

2007

Stratégia pre mesto

Už od roku 2008 je CIKE nositeľom mnohých zmien. Podieľali sme sa na budovaní kreatívnej infraštruktúry, rozvíjaní jednotlivcov, upevňovaní medzinárodných kontaktov, zviditeľňovaní mesta. Stali sme sa mostom medzi verejným a súkromným sektorom, tvorcami vízie. Aj vďaka CIKE výrazne stúpol počet organizácií a firiem, ktoré dokážu fungovať na profesionálnej úrovni a rozhodujúcim spôsobom ovplyvnili transformáciu, ktorou mesto v posledných rokoch prešlo. Bez strategického plánovania by sa však veľa neuskutočnilo.

Naším sprievodcom sa stal Master plán pre kreatívnu ekonomiku. Tento program pre lepšie mesto je zámerne ambiciózny, hľadí dopredu, identifikuje príležitosti a objasňuje, ako si dlhodobo obhájiť titul hlavného mesta kultúry.

Master plan 2013 - 2018

Splnili sme už:

  • Escalator - intenzívny mentorský vzdelávací program
  • Creativity for Business - kreatívne rezidencie umelca v biznis sektore
  • Art & Tech Days - festival umenia, technológií a digitálnej kultúry
  • Konferencie o kreatívnom a kultúrnom priemysle
  • Audience Development - výskum a nástroje na rozvoj publika
  • UNESCO Creative City of Media Arts - členstvo v prestížnej svetovej sieti

Prehľad kreatívnych a kultúrnych odvetví, projektov, výziev, financovania a investícií s výhľadom desiatich rokov nájdeš v tomto strategickom dokumente vytvorenom v roku 2013 pre mesto Košice.

In progress

Master plan 2019 - 2023

Tím

My hľadáme ľudí odhodlaných posúvať svet vpred. Ty hľadáš zmysluplnú prácu s inšpiratívnymi ľuďmi v prostredí zelene Kulturparku.

Pošli nám svoje CV a možno si padneme do oka.

Spojenie so zahraničím

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close