Ak v meste žijú kreatívni ľudia, lokálny turizmus môže fungovať lepšie

Iné

Kreativita, ako hnacia sila turizmu a podpora ekonomiky, bude rozhodujúcou pre obdobie po pandémii. Slovenské destinácie budú lákať domácich návštevníkov, a práve kreatívny prístup k turistickej ponuke môže ovplyvniť ich rozhodovanie. Čo všetko ním docielime a do akej miery využívame kreativitu v košickom turizme dnes?


Košiciam dominuje kultúrny a mestský cestovný ruch, ktorý neodmysliteľne súvisí s ich charakterom. Druhé najväčšie mesto Slovenska získalo v roku 2013 titul Európske hlavné mesto kultúry a okrem nových investičných projektov tu po ňom zostal silný kreatívny sektor, ktorý aj naďalej rozvíja cestovný ruch. Neutíchajúci tvorivý potenciál potvrdilo obhájenie ďalšieho významného titulu – UNESCO Kreatívne mesto mediálneho umenia. Pulzujúci život v meste je dôsledkom činnosti troch univerzít, medzinárodných športových podujatí, ale aj silnej gastro tradície v podobe street foodových festivalov. Mesto je bohaté na históriu aj architektúru, kultúrno-spoločenské podujatia a až 13 UNESCO lokalít je dostupných vo vzdialenosti do dvoch hodín. To všetko predurčuje vznik kreatívnych inovácií práve v turistickom sektore. „Navštíviť hlavné mesto je pre ľudí prirodzené. Často si vyberajú pobyt pri vode, turistiku alebo cestujú do miest, ktoré sa pýšia konkrétnou dominantou. Do Košíc sa oplatí pricestovať práve kvôli kreatívnemu sektoru a tomu, čo z neho doposiaľ vzišlo,“ hovorí Michaela Halász, riaditeľka Visit Košice.

Pre turizmus sú prínosom už len tým, že robia, čo ich napĺňa

Je prirodzené, že kreatívci tvoria v meste, v ktorom žijú. Svoju prácu nerobia cielene pre turistov, ale preto, že ňou žijú a chcú ju preniesť do priestoru, v ktorom sa pohybujú. Prínos pre turizmus je v skutočnosti vedľajším účinkom ich činnosti. Vďaka tomu máme v meste malé alternatívne galérie ako Šopa či VUNU a inovatívne workshopy, ktoré vznikli vďaka tvorivému vedeniu tradičných inštitúcií, ako je Východoslovenská galéria.

Kreatívni jednotlivci tu prostredníctvom miestnych organizácií nachádzajú podporu pri realizácií svojich plánov. Aj vďaka tomu v meste vznikol CHAT – centrum, v ktorom Linda van Dalen lieči arteterapiou. Popri detských workshopoch organizuje napríklad Wine & Paint workshopy pre dospelých. Jej práca je zároveň príležitosťou pre turistu, ktorý sa ho môže zúčastniť a spoznať mesto prostredníctvom jeho osobností a so špeciálnym zážitkom, mimo tradičných atrakcií z bedekrov.

Košickí kreatívci priniesli do mesta celoslovensky špeciálny koncept Invisible Hotela, ktorého adresa neexistuje, pretože ho tvoria 4 dizajnové izby na 4 rôznych adresách v 4 partnerských hoteloch po celom meste. Každá z izieb rozpráva skutočne jedinečný príbeh spätý s mestom (prvé premietanie filmu, obdobie Košickej moderny, Košický zlatý poklad…) a za ich vizuálom stoja lokálni umelci. Okrem unikátneho zážitku z ubytovania si každý návštevník na izbe nájde aj exkluzívny výber najlepších miestnych remeselných produktov a voľné vstupenky do ikonických mestských kultúrnych a kreatívnych inštitúcií.

Kreatívci menia verejný priestor

Aj vďaka umelcovi Viktorovi Féherovi a Street Art Communication majú Košice najväčšiu Otvorenú murálovú galériu na Slovensku. Vystavené diela sa nachádzajú na fasádach obytných domov a rozprestierajú sa po celom meste. Dnes sú neodmysliteľnou súčasťou verejného priestoru a bezplatným estetickým zážitkom pre každého okoloidúceho.

Informačné centrum Visit Košice na Hlavnej ulici čaká inovatívna rekonštrukcia. Vybraná architektonická štúdia Tomáša Boroša a Maroša Mitru odkazuje na UNESCO Kreatívne mesto mediálneho umenia. „V návrhu prepájajú, pre Košice charakteristický, metalurgický priemysel s IT. Po rekonštrukcii bude interiér zariadený oceľovým nábytkom, v ktorom budú zabudované smart prvky, ako napríklad interaktívna mapa či špeciálne audio prvky v niekoľkých jazykových mutáciách,“ vysvetľuje Michaela Halász.

Pred vstupom do radnice umiestnia totem s prvkami mediálneho umenia, ktorý bude premietať obraz a zvuk fontány, ktorá je vo vnútri. Vo výklenkoch za bránou osadia media-artové informačné tabule. Vznikne aj zatemnená miestnosť pre video mapping. Svoje digitálne diela budú môcť v pravidelných intervaloch prezentovať študenti Fakulty umení Technickej univerzity.

Zážitok z návštevy má byť autentický

Návštevníkovi by sa počas pobytu v meste malo podariť preniknúť do lokálneho života čo najhlbšie. Turistická ponuka by mu v tom mala vychádzať v ústrety a poskytnúť produkty a služby charakteristické pre mesto a ľudí, ktorí v ňom žijú. Je tu priestor od turistických programov na mieru až po jednotlivé suveníry vyrobené lokálnymi umelcami namiesto magnetiek dovezených z Číny. Všetky nové produkty a služby menia charakter mesta a zdôrazňujú jeho výnimočnosť.

V súťaži o domáceho návštevníka najbližšej turistickej sezóny rozhodne jedinečnosť a kvalita domácich produktov a služieb. Tvorivosť, ktorú destinácie využijú, priláka ľudí a pozitívne ovplyvní lokálnu ekonomiku.