Barbara Rusnáková
10.07.2018
5 min

Vymyslieť biznis na posedenie // Design Sprint by CIKE

Inšpirácia existuje, no musí ťa nájsť pracovať. Picassov citát presne vystihuje šikovných ľudí z Košíc, pre ktorých bola vymyslená dizajn výzva pilotnej verzie Design Sprintu by CIKE. No dá sa inšpirácia navodiť, naplánovať či napasovať do presného času a za prítomnosti určitého typu ľudí?

Dá sa vymyslieť biznis na posedenie?

Spoiler - dá sa. Odpoveďou by mohli byť rôzne formy inovačných inkubátorov, víkendových procesov prichádzania na riešenie kľúčových biznis otázok alebo iných ideálnych prostredí. Napríklad taký hackathon a startup weekend už v Košiciach prebiehajú na pravidelnej báze a tešia sa veľkej účasti nielen v IT prostredí.


Avšak, Design Sprint by CIKE sa v Košiciach konal prvýkrát a tu je 5 dôvodov, prečo sa oplatilo byť na Design Sprint by CIKE:


  1. Zúčastnili sa ho ľudia z rôznych disciplín 
    Sprinty sa organizujú väčšinou pre firmy a ich zamestnancov v dobre známom prostredí s konkrétnou výzvou na užšie špecifikovaný problém. Aby sme podporili kreatívny brainstorming, nakoľko inovácie často vznikajú práve na rozhraní disciplín. Design Sprint by CIKE bol stavaný pre široký okruh ľudí, ktorí sa navzájom nepoznali. Zároveň cieľom tohto šprintu bolo predstaviť a rozšíriť metodiku čo najďalej, aby si ju jednotlivci mohli aplikovať do vlastných prostredí.

  2. Vymyslelo sa 5 rôznych prototypov produktov alebo služieb
     
    Ich realistickosť sme si overili priamo na mieste. Aj keď by si každý jeden zaslúžil podrobné prepracovanie, nestáva sa často, že sa v tak krátkom čase, a na jednom mieste, vymyslí niečo podobné.

  3. Uvoľnená atmosféra a nulový poplatok 
    Veľa firiem si od tohto formátu sľubuje skutočné inovácie a preukázateľné výsledky, veľa firiem si za to platí aj veľké peniaze.

  4. Do Košíc sa kvôli Deisgn Sprintu oplatí cestovať 
    Napríklad prišiel aj Marcel, ktorý Sprinty organizuje v Žiline.

  5. Využiješ networking a získaš iný pohľad na vec 
    Počas dvoch dní mali šprintéri možnosť stretnúť sa so šikovnými ľuďmi z odlišných odborov. Kultúrni manažéri stretli “ítečkárov,” UXáci stretli kachličkárov.

Design Sprint zadeľuje konkrétne design výzvy:

Design Sprint sa napríklad od hackathonu líši v tom, že na začiatku šprintu sa určí výzva, ktorá predstaví problém, ktorý sa má riešiť. Jej pravidlom sú aj úvodné slová “Ako by sme mohli…” Tie majú povzbudiť k predstavivosti a mysleniu ďaleko za hranicami krabice.

Výzva júlového Design Sprintu: “Ako by sme mohli prepájať šikovných ľudí z Košíc so svetom a opačne?” podnietila mnoho skvelých riešení aj samotných foriem. Appka na štýl biznis Tindru, Chatbot pre zefektívnenie riešenia potrieb, doplnková služba pre jednotlivcov k výmenným zahraničným pobytom, promo video a dokonca aj návrh profesionálneho kontaktného bodu pre lokálny aj zahraničný biznis. Cieľom totiž bolo, aby sa výzvou zadefinovali limity, udal sa smer a ešte väčšmi sa podporila tvorivosť.


What the hell is Design Sprint?


Samotný Design Sprint je proces, ktorý pomáha riešiť biznis výzvy skrz prototypovanie a testing. Vyše 100 rôznych biznis stratégií, design thinking metód a užívateľské výskumy sa v Google Ventures pod vedením J. Knappa vydestilovali do tej najefektívnejšej metodiky, ktorá podporuje oboje - tvorivé i logické myslenie a kombinuje ich do jedného prístupu. Design Sprint je v procese vyvíjania, a preto je každý jeden Design Sprint testom a prototypom. Jeho výsledok ani priebeh nie je úplne predvídateľný.

Deisgn Sprinty pomohli už mnohým firmám inovovať svoje produkty alebo služby. Sú  inkubátorom koncentrovanej energie a pomyselným mentálnym šprintom účastníkov, ktorí v obmedzenom čase vymýšľajú biznis, testujú jeho využitie a zároveň ho predávajú ostatným.


V Design Sprint by CIKE mali šprintéri k dispozícii len dva dni, troch facilitátorov, prísnu časomieru a rôzne metodické pomôcky napomáhajúce efektívnemu napredovaniu do cieľa. Otázky, veštby, kartičky, myšlienkové, emočné mapy či mapy zainteresovaných strán sú len príkladmi praktického prevedenia metodiky co-design. Šprint bol preto bez prekážok a na čo najkratšiu trať úrodnou na impulzy.  

Pilotná verzia neprebiehala s cieľom nájsť vstupný kapitál, no prezentácie Design Sprintu sú výbornou budúcou platformou pre stret dizajnérov a investorov.


Design Sprint by CIKE sa konal v rámci európskeho projektu CO.Create.  

#CoCreation #CoDesign #CoCreate #cike #google #designsprintbycike #erasmusplus

The Co-creation session is part of the project CO-CREATE, that has been made possible with the aid of European funding, made available through the Erasmus+ framework. It is an initiative of six partners committed to supporting the creative industries sector across Europe: Creative Region (Austria), University of Art and Design (Austria), Academy of Fine Arts and Design (University of Ljubljana, Slovenia), Deusto University (Spain), Creative Industry Kosice (Slovakia) and the European Creative Business Network (The Netherlands).