Jana Šargová
21.06.2018
5 min

Inšpirujeme sa najkreatívnejšími mestami sveta // blog

Prednedávnom sme boli na 12. výročnom stretnutí siete UNESCO Creative Cities, ktoré tento rok v tandeme hostili Krakov a Katovice, kreatívne mestá literatúry a hudby. Členovia klastra mediálneho umenia sa dohodli na multilaterálnej spolupráci, konkrétne na medzinárodnej výmene umeleckých diel, umelcov a expertov v rámci profilových podujatí jednotlivých miest. Prvým príspevkom CIKE bude otvorená výzva pre spíkrov na Art & Tech Conference 2018. Košice sa na tejto významnej udalosti zúčastnili prvýkrát od vymenovania za UNESCO Kreatívne mesto mediálneho umenia v novembri 2017.

Slávnostné otvorenie stretnutia s ústrednou témou „Creative Crossroads“ sa konalo v Krakove a odštartovalo päťdňový intenzívny program nabitý plenárnymi zasadnutiami pre všetkých členov siete, workshopmi pre jednotlivé tvorivé odvetvia a sprievodným kultúrnym programom. Na stretnutí networku sa zišlo viac než 370 delegátov zo 160 miest a 64 krajín sveta. 

Pochopiteľne, najviac prenikov a možností pre rozvíjanie spolupráce sme našli s partnerskými mestami v  klastri pre mediálne umenie, s mestami Austin, Braga, Changsha, Enghien-les-Bains, Guadalajara, Gwangju, Linz, Lyon, Sapporo, Tel Aviv, Toronto a York. Na workshopoch sme mali možnosť odprezentovať mesto Košice a najzaujímavejšie iniciatívy kreatívneho priemyslu a mediálneho umenia v našom meste.


Vedeli ste, že...

Austin, hlavné mesto amerického štátu Texas, je mekkou hudobného, filmového a herného priemyslu. Tech Hub v Austine nesie názov „Silicon Hills“ a sídli v ňom mnoho popredných tech firiem. Tento trend naštartovala IBM v roku 1967, nasledovali Texas Instruments, Motorola, 3M, Dell Computers a mnoho ďalších. V súčasnosti je Austin jedným z popredných miest pre venture kapitál v USA (rizikové investovanie do start-upov a rýchlo sa rozvíjajúcich mladých podnikov).


Braga, centrum portugalskej provincie Minho so 182 000 obyvateľov, je jedným z najživších technologických uzlov v Portugalsku. Koncom 20. storočia bolo mesto svedkom novej generácie umelcov a podnikateľov, ktoré pretvorili miestny kreatívny ekosystém spojením umenia s technológiami a inováciami. Odvtedy Braga hostí významné tech spoločnosti a mediálne umenie je v súčasnosti hlavnou hnacou silou miestnej tvorivej ekonomiky, ktorá predstavuje polovicu zamestnanosti v sektore a 40% podnikov.


Changsha je čínske mesto strednej veľkosti s necelými ôsmimi miliónmi obyvateľov. Hlavné mesto provincie Hunan ohuruje nielen počtom obyvateľov, ale aj ďalšími číslami: 605 verejných parkov, 650 000 umelcov a kultúrnych operátorov, 10 miliárd EUR pridanej hodnoty kultúrneho priemyslu, 1131 škôl, ktoré otvárajú kurzy mediálneho umenia.


Enghien-les-Bains je mestečko na severnom predmestí Paríža vo Francúzsku, vyhľadávané kúpeľné letovisko na brehu malebného jazera Enghien. V uplynulých 10 rokoch je mediálne umenie súčasťou dlhodobej stratégie mesta v oblasti vzdelávania, cestovného ruchu, hospodárstva a kultúrneho, umeleckého a sociálneho rozvoja. Turistov sem láka aj bienále Bains Numériques, počas ktorého verejný priestor ožíva prostredníctvom mappingu a svetelných inštalácií.


Druhé najväčšie mexické mesto Guadalajara je nielen synonymom tradičnej kultúry a gastronómie, ale ponúka aj najväčší festival svetla v krajine Guadalajara Light Festival (DGLuz). V sektore mediálneho umenia tu pôsobí 1200 podnikov, ktoré vytvárajú viac ako 24 000 priamych a nepriamych pracovných miest v meste.


Gwangju (Gwang = svetlo, Ju= provincia) v Južnej Kórei je verné svojmu menu, pretože má silný LED a fotonický priemysel (pozn. fotón je vo fyzike elementárna častica, základná "jednotka" svetla a všetkých ostatných foriem elektromagnetického žiarenia). Gwangju má niekoľko zaujímavých, až futuristických media art projektov, napríklad Hologram Theater, Media Playground, Media Archive alebo Hologram Facade.


Prvý ročník svetoznámeho festivalu Ars Electronica v rakúskom Linzi sa prvýkrát uskutočnil v septembri 1979. Najskôr bol koncipovaný ako bienále, od roku 1986 sa koná každoročne. Srdcom festivalu je Ars Electronica Centre, známe aj ako „Museum of the Future“. Ústredná téma festivalu, ktorú organizátori avizujú na rok 2018 je „ERROR – The Art of Imperfection“.


Lyon je hlavným mestom francúzskej gastronónie. Má 14 reštaurácií ovenčených michelinovskými hviezdami a je domovom 22 top reštaurácií v krajine. Lyon sa oplatí navštíviť nielen kvôli skvelému jedlu, ale aj zaujímavým media artovým festivalom Mirage, Nuits Sonores alebo Fête des lumières, hlavnej udalosti mesta s viac ako 3 miliónmi návštevníkov ročne.


Sapporo je najväčšie mesto japonského ostrova Hokkaidó, ktoré sa každoročne musí vysporiadať so 6 metrovou snehovou pokrývkou. Zo svojej nevýhody spravilo výhodu a organizuje media artový Sapporo Snow Festival, ktorý ročne navštívia dva milióny turistov.


Izraelská metropola Tel Aviv je vyspelé smart city, ktoré svoje služby sofistikovane šije na mieru každému obyvateľovi. Mesto s najvyšším počtom psov na obyvateľa na svete už digitalizovalo aj služby pre svojich zvieracích obyvateľov v projekte DigiDog.


O kanadskom Toronte povedal spisovateľ, herec a inelektuál Peter Ustinov, že je to „New York, ktorý vedú Švajčiari." Má veľa festivalov, štedro financované umenie, skvelé múzeá, každý je neobvykle zdvorilý a ulice sú bezchybne čisté. Za Kreatívne mesto mediálneho umenia bolo Toronto vymenované najmä vďaka vysoko rozvinutému filmovému a mediálnemu priemyslu.


Už dve tisícročia je britský York miestom nápadov a tvorivosti. Bol založený ako rímska pevnosť v roku 71. Má len 200 tisíc obyvateľov, avšak vďaka jedinečnému kultúrnemu dedičstvu hostí až 7 miliónov turistov ročne. Mediálne umenie je súčasným motorom rozvoja mesta. Z veľkých podujatí stoja za pozornosť festivaly Illuminating York a Mediale.



No a napokon, success story nášho mesta píšeme my, Košičania. Hranice toho, čo je možné, sa opäť posúvajú vďaka príležitostiam, ktoré nám prinesie členstvo v Sieti kreatívnych miest UNESCO.