CIKE
17.06.2016
10 min

V košickej firme MATSUKO je cez Erasmus mladý podnikateľ zo Švédska Ossian Veronese + rozhovor 

V medzinárodnom programe Erasmus pre mladých podnikateľov, cez ktorý Creative Industry Košice spojilo už niekoľko začínajúcich kreatívcov so skúsenými podnikateľmi, je naším partnerom aj združenie Košice IT Valley.

Práve Košice IT Valley sprostredkovalo spojenie medzinárodnej firmy zameranej na vývoj hier a softvéru MATSUKO s mladým podnikateľom zo Švédska. Jej zakladateľa Matúša Kirchmayera zaujal Ossian tým, že má za sebou už viacero úspešných projektov a obrovský talent. Tiež v ňom vidí človeka, ktorý pozerá do budúcnosti, má ambície a pracuje na sebe.

Ossian participuje svojimi nápadmi a dizajnom na viacerých našich projektoch. Pre nás je kľúčové pracovať s kreatívcami, ktorí prinášajú do marketingu a PR nové prístupy. Keďže sú naše projekty založené na interaktivite a imerzii používateľa, tak jeho prístup umožňuje lepšie opísať a priblížiť budúcemu užívateľovi to, o čom naše aplikácie sú ešte predtým, ako si ich vyskúša. Dôležité je aj to, že spoločná práca nás baví,” hovorí Kirchmayer.

Vo firme Dreamscope.fr pracujú už od roku 2013 na projektoch, ktoré sú inovatívne, pretože sa snažia priniesť klientom niečo, čo tu ešte nebolo. Napríklad, už dávnejšie začali pracovať s auto-stereoskopickymi technológiami (priestorové stereoskopické zobrazovanie virtuálnej reality), kde nepotrebujete okuliare, alebo iný prístroj. V dnešnej dobe, keď je virtuálna realita (VR) a rozšírená realita (AR) na vzostupe, majú výhodu v tom, že s týmito technológiami pracujú už niekoľko rokov.

Samotná technológia VR sa dá aplikovať do mnohých odvetví, takže sa predpokladá, že sa ju podarí dostať na trh v najbližších rokoch a bude bežnou súčasťou nášho každodenného života,“ myslí si o tomto odvetví Matúš Kirchmayer.

Aby ste sa Ossianovi dozvedeli viac, pripravili sme s ním pre vás rozhovor. Prečítajte si o tom, ako vníma jeho spoluprácu s MATSUKO, ale aj o tom, čo je potrebné, aby spoločnosti v dnešnej dobe oslovili mladé publikum či ako sa dá pri dizajnovaní vnímať fyzický priestor.


Ty teraz pracuješ ako grafický dizajnér, alebo kreatívny riaditeľ?

Bol som grafickým dizajnérom a potom som ukončil štúdium dizajnu a reklamy. Potom som pracoval v reklame ako digital creative. V podstate som bol zodpovedný za klientské zadania v rámci web dizajnu, digitálneho marketingu a tiež motion grafiky. Odteraz sa chcem viac sústrediť na dizajn webu a aplikácií. 

Myslíš user experience?

Presne tak. V Storisell sa pohybujem vlastne medzi dizajnom používateľského rozhrania a používateľskej skúsenosti. S mojím kolegom Williamom robíme digitálny marketing so zameraním na vývoj webu a motion grafiky.

Je Storisell digitálna agentúra? Akých máte klientov?

Áno sme digitálnou agentúrou. Momentálne pracujeme napríklad s jednou HR spoločnosťou a tiež so zdravotníckou komunitou. Robíme na vývoji ich webu, rovnako ako na dizajne a tiež na nejakých technických vylepšeniach, ako je napríklad web chat. Pracujeme na trochu rozličných projektoch a moje zameranie je teda hlavne na proces dizajnovania webu či motion grafiky.

Takže nepracujete len na čiastočných zadaniach v rôznych kampaniach. Pripravujete tiež komplexné riešenia pre klientov ako napríklad vizuálnu identitu?

Záleží od projektu, ale áno. V súčastnosti robíme pre jedného klienta viac na príprave dizajnu služieb a produktov. Tiež sa čoraz viac zaujímame o vytváranie riešení, ktoré prevedú zákazníkov cez konkrétnu službu, alebo akú s ňou budú mať skúsenosť. Rád premýšľam nad touto digitálnou skúsenosťou používateľa ako nad niečím čo ho má previesť konkrétnou službou, no tiež aj samotnou značkou.

Kedy ste začali so Storisell?

Založili sme ho v marci tohto roku, ale koncept sme pripravovali dlho predtým. Celý vývoj produktov a ako tieto produkty optimalizovať pre klienta. Takže, keď sme žačali v marci, mohli sme spustiť Storisell veľmi rýchlo a myslím, že už prvý týždeň sme začali tvrdo pracovať. Vtedy sme sa rozhýbali veľmi rýchlo s množstvom nových klientov a projektov. Je to zábava pracovať na vlastnom podnikaní a aj to, že môžem vložiť do práce viac zo seba. Pracovať v reklamnej agentúre bolo tiež skvelé, ale teraz mám väčšiu kontrolu nad tým čo robím. A tiež máme možnosť vyberať si projekty, na ktorých chceme pracovať. Robím to čo mám rád.

Ako si sa dostal na svoj Erasmum práve do Košíc?

Všetko zbehlo veľmi rýchlo od toho, že “nemám poňatia čo robím” po “zrazu som na Slovensku”. Bolo to po mojom prvom Skype s MATSUKOm, kedy som si uvedomil, že do toho idem. Pretože pracujú na niekoľkých high-end projektoch a byť toho súčasťou je skvelé. A tiež by som chcel prispiesť s mojimi skúsenosťami a schopnosťami. Je to taká dobrá zhoda.

Chcel by si prispieť svojimi znalosťami mladého publika. Ako si myslíš, že je v súčastnosti možné osloviť túto cieľovú skupinu?

Samozrejme, je to veľmi rozsiahle. Nedá sa osloviť všetkých. Ale myslím si, že je veľmi dôležité si uvedomiť, že mladí, rovnako ako naša generácia je oveľa viac ktirtická. Veľmi kritizujú tradičnú reklamu. Dnes musí značka pochopiť, čo im vie ponúknuť, aké hodnoty vie dať zákazníkom. Ako vytvárať produkty a služby, ktoré budú skutočne radi používať a nesnažiť sa ich oklamať k tomu, aby ich používali. Toto sa mení. Minimálne vo Švédsku, ale pravdepodobne aj všade inde. Spoločnosti potrebujú byť viac transparentné. Nemôžu sa staviať do pozície “ja mám túto úlohu” a nekomunikovať, alebo neukazovať samých seba. Spoločnosť musí byť úprimná a ukázať čím v skutočnosti je.

Byť autentická?

Áno autentická. Myslím si, že pre mladú generáciu je dôležité nájsť hodnoty. Rovnako je to so značkami - chceš si nájsť značky, ktorých súčasťou sa chceš stať. A ich prostredníctvom vyjadriť samého seba. Niekoľko rokov dozadu, možno v 50tych rokoch, to stálo veľa peňazí mať drahé značky a to bolo cool. Ale teraz je to skôr o tom nájsť spoločnosti, s ktorými sa chceš identifikovať. A nie je to len o peniazoch, ale práve o hodnotách. Napríklad, ak sa zaujímaš o enviromentálne otázky, tak si vyberieš značku, pretože robia niečo pre životné prostredie. Takže potom nosíš ich šaty a touto cestou vieš povedať, že tiež robíš niečo pre životné prostredie. A niekedy tú značku len využiješ, aby si ostatní mysleli, že ti záleží na životnom prostredí. A možno ti na ňom vôbec nezáleží, ale s touto značkou si sa identifikoval.

Tiež v kontexte sociálnych médií je potrebné predefinovať ako komunikovať so svojimi zákazníkmi. Je treba viesť so zákazníkmi dialóg. Napríklad, používať facebook ako platmormu nie len k promovaniu samého seba, ale tiež k načúvaniu svojich zákazníkov.

Čo ťa zaujalo na MATSUKO?

Rád objavujem technológiu a oni pracujú na niekoľkých projektoch, ktoré by som chcel preskúmať. Ako vedia tieto rôzne high-end projekty posúvať dopredu. Tiež majú zaujímavý základ v hernom priemysle, sú talentovaní a teraz keď sú späť na Slovensku pracujú na hre zvanej Mandate. Som veľmi inšpirovaný ich spôsobom myslenia. Tiež to, že súčastne pracujú na toľkých projektoch naraz, je to čo rád robím sám. Myslím, že to je tiež dôvod, prečo ma zaujali.

MATSUKO operuje na medzinárodnom trhu?

Áno, majú niekoľko freelancerov a konzultantov z rôznych kútov sveta. Aj to je fantastické pre Matúša. Zdá sa, že má skutočne veľkú medzinárodnú sieť, čo je pre mňa veľmi inšpirujúce. Som zo Švédska a sem som prišiel, aby som spoznal ľudí z nových kultúr. Mám skutočne rád globalizáciu a spolu s digitalizáciou je človek schopný pracovať s ľuďmi z celého sveta.

Chceš sa stať digitálnym nomádom?

Áno! Je mojim snom stať sa ním. Cestovať si a pracovať, kde by sa mi zachcelo. Keď som tu, tak tiež pracujem pre klientov vo Švédsku. Pre nich to vlastne ani nie je rozdiel, pretože si mejlujeme a skypujeme rovnako ako keď som v Gothenburgu a oni sú takmer na tej istej ulici, ale komunikujeme cez Skype. Tieto výhody zbožňujem.

Keď navrhuješ, tak sa rád hráš s fyzickým priestorom. Ako napríklad tvoja brožúra o zemetrasení. Rád pracuješ týmto spôsobom?

Páči sa mi myšlienka. Keď sme hovorili o digitálnej evolúcii, mám pocit, že od seba príliš oddeľujeme digitál a print. Veľmi často sa sústredíme len na digitálny vývoj všetkého. Ale rovnako môžeš pracovať na tom, ako používaš priestor okolo seba. Zadanie pri tomto zemetrasení bolo vytvoriť plagát, alebo folder, ktorý by vysvetľoval proces zemetrasenia. Myslím si, že nik by nečítal folder o zemetrasení. To v prvom rade. Ale tiež je to o používateľskej skúsenosti. Chcel som pozvať používateľa, aby bol súčasťou tohto zemetrasenia. Páči sa mi myšlienka, že sa skutočne dá vytvoriť rovnako zaujímavý tlačený projekt, ako digitálny. Vytvoriť folder, alebo plagát o zemetrasení síce môže byť najlacnejšia alternatíva, ale rozhodne nie najefektívnejšia. Tiež, keď pracuješ veľa na digitálnych projektoch a si celý čas za počítačom, tak je príjemné odložiť počítač a vytvoriť niečo skutočné, niečo 3D.


Aj vy sa môžete prihlásiť do programu Erasmus pre mladých podnikateľov, a to ako:

                                   Skúsený podnikateľ     //       Začínajúci podnikateľ

Svoj match môžete nájsť cez ECBN v Holandsku, Peopleing v Španielsku, Creative Region Linz & Upper Austria v Rakúsku, ALE vo Švédsku či nemeckom Gelsenkirchene.  

ERASMUS-LOGOs-03_SK_54f5ea0cbba27