Magdaléna Haľková, Miriam Vyšňovská
24.05.2016
7 min

By Design pred obedom

Vynovený Starý most sa len nedávno otvoril pre peších a cyklistov a sprístupnil tak jednu zo zážitkových ciest k divadlu Aréna. K miestu na okraji Sadu Janka Kráľa a výhľadom na Bratislavský hrad. Tu sa v sobotu strelo niekoľko stoviek ľudí oblečených prevažne v čiernom a pohodlných teniskách. Všetci s rôznymi očakávaniami čo im prinesie ďalší ročník konferencie By Design.

Ako Creative Industry Košice sme sa jej zúčastnili tiež, aj s výhercami lístkov v našej súťaži na facebooku. Z trinástich zúčastnených sa tam nakoniec dostali Miriam, Sebastián a Michal. Všetko mladí ľudia pod 25, ktorí stále nasávajú čo možno najviac inšpirácie, kým sa rozhodnú akým smerom sa bude ich dizajnérska kariéra uberať.

Let Yourself Be Stupid

Ak by sa dalo naplnenie očakávaní merať, tak už po úvodnom vystúpení Tobiasa van Shneidera sa mohlo zdať, že sme na minimálne 90 percentách. Tento slávny dizajnér žije svoj život ako bočný projekt a verí v silu prokrastinácie. Akurát, že keď má chuť prokrastinovať od jedného projektu, tak sa pustí do práce na ďalšom. V minulosti už pracoval pre Spotify, Red Bull, BMW či Google. Určite ste o nich počuli. 

Popri práci pre veľkých klientov, však rozbiehal niekoľko stránok, ktoré sú známe všetkým, čo radi surfujú po internete a nachádzajú miesta, kde "zabiť" čas s úsmevom. Poznáte Useless Web, alebo The Passive Aggresive Pasword Machine? Linky na ne nájdete na konci, pretože ešte sme si nepovedali nič k veci. 

Oba tieto projekty vznikli z čistej a nekontrolovanej kreativity. Bez akejkoľvek ambície po sláve. Výsledok? Keď si po roku Tobias pozrel čísla z Google Analytics zistil, že vytvorili internetové superstars. Ako bočný projekt. Chlapík, ktorého vystúpenie bolo o tom, ako máte prokrastinovať, ako máte uprednostniť intuíciu pred dátami, ako máte ignorovať názory všetkých, ako veriť inštinktom, nebyť majstrom v žiadnom smere, ale fušerom do všetkého. To posledné mu celkom nejde, pretože všetci sme videli výsledky jeho práce.

Tobias sa prácou na rôznych veľkých projektoch zabezpečil tak, že sa momentálne venuje už len svojim vlastným projektom a taktiež písaniu blogu. Na jeho stránke nájdete množstvo článkov, ktoré dizajnérom môžu pomôcť lepšie organizovať svoj čas (ako správne prokrastinovať), dozviete sa ako zlepšovat kreatívne myslenie či ako hľadať inšpiráciu. V tomto motivačnom duchu sa niesla aj jeho prednáška, z ktorej by sa dalo zhrnúť asi toto:

1. Let yourself be stupid. (Projekty ako ismycomputeron.com, theuselessweb.com, authenticweather.com sú úspešné, hoci neboli vytvorené s biznis zámerom.)
2. Ignore everybody. (Ak máte originálny nápad, nikto vám nemôže dať adekvátnu radu, lebo je to originálny nápad, ktorý dovtedy nikto neskúsil realizovať.)
3. Trust your gut. (Niekedy človek nevie odôvodniť, prečo je správne niečo urobiť, a je to tak v poriadku. Treba dôverovať trojici Intuition + instinct + life experience.)
4. A jack of all trades. (...and a master of some? Treba mať rozhľad.)
5. Stay busy. (Je jednoduchšie začať behať, keď chodíte, ako keď sedíte na gauči.)


Use Design to Improve the World

Ako druhá vystúpila Astrid Stavro, ktorej štúdio vytvorilo identitu pre Barcelona Design Museum. Priznala, že to bola ťažká úloha už len preto, že mali vytvoriť identitu pre budovu, kde sa každý medzi sebou nenávidí. Vychádzali z polohy múzea, ktoré sa na mape nachádza na priesečníku ciest. Logo je len jednoduchá uhlopriečka cez názov, ale dôležité je práve to, ako sa im touto uhlopriečkou podarilo zjednotiť vizuálnu komunikáciu múzea. A za čo minulého roku získali aj D&AD Wooden Pencil. (Kedy ich štúdio získalo aj cenu Graphite Pencil ako najoceňovanejšia agentúra grafického dizajnu.)

Samozrejme, nehovorilo sa len o tomto. Astrid ukázala niektoré z nádherných dizajnov publikácií, ktoré Design by Atlas pripravilo. Zápisníky Grid it začala tvoriť ešte v škole ako: "Niečo čo vás zamestná aj po škole," dobrá motivácia pre študentov.

Zaujímavé bolo jej rozprávanie o prvých pracovných skúsenostiach, ktoré zakončila radou: "Nerobte to pre peniaze." Skúsenosti a inšpiratívne prostredie je viac ako peniaze. ale najpôsobivejšie bolo, keď predstavila projekt EnsaimadArt. “Použi dizajn k zlepšeniu sveta,” povedala k tomu, že dali dokopy svetových dizajnérov, architektov, umelcov,…aby vytvorili nálepku, ktorá má pomôcť hendikepovaným ľuďom na Malorke



When people bring it to the others

Narodil sa v Prešove, vyrastal v Košiciach. Jeho prácu nájdete na stránke holandskej kráľovskej rodiny, kde teraz žije. Nie v rodine, ale v Holandsku, aj keď v typografii patrí medzi svetové špičky. Doma Petra Biľaka nie každý pozná. Založil magazín Works that Work (WTW) a na pódiu predstavil koncept sociálnej distribúcie. Cieľom je vyhnúť sa tradičnej ceste cez sieť distribútorov a prehĺbiť vzťah medzi vydavateľom a čitateľom. Čiže ak chce vášnivý čitateľ magazínu jeho tlačenú verziu, kontaktuje miestne kníhkupectvo či súhlasia so spoluprácou. Ak áno, tak tento čitateľ, alebo niekto z jeho mesta môže navštíviť jeden zo 4 hubov WTW, zakúpiť magazíny za polovičnú cenu, predať ich kníhkupectvu za cenu medzi 60-75 percentami a takto profitovať. Momentálne je do social distribution zapojených cez 120 kníhkupectiev po celom svete

Peter ešte uviedol rôzne príklady zo sveta, ako môže byť niekedy "od-dizajnenie" efektívne cez experiment, kedy odstránenie dopravných značiek prispelo k zníženiu nehodovosti - ľudia si dávali na seba jednoducho väčší pozor.


When you do heavy work, stay light!

Google, Apple, Sony, DeviantArt, BBC…Aj o nich ste už určite počuli. A asi ste už počuli aj o rebrande Hewlett-Packard. Vytvorili ho v štúdiu Moving Brands, ktoré na By Design zastúpil ich CEO Mat Heinl. Čo možno neviete je, že trvalo osem rokov, kým ho spoločnosť predstavila. Vtedy to bolo len menšie londýnske štúdio. Dnes ich už nájdete v San Franciscu, New Yorku a Zürichu. 

Výskumom dokonca prišli na to, že nové hp logo ušetrí spoločnosti milióny dolárov. Pretože jeho aplikácia na produkty môže stáť menej ako cent. Existujúce logo stálo 3 doláre na jednotku. Pri 120 miliónoch produktoch, ktoré spoločnosť ročne vyrobí sa to zdá byť ako rozumná investícia. Bola to tiež demonštrácia toho, ako má vyzerať nadčasový dizajn.

Viac z By design po-obede. Zatiaľ sa pohodlne usaďte a prokrastinujte na sľúbených stránkach The Useless Web alebo The Passive Aggressive Password Machine