Mišo Hudák
04.01.2016
5 min

Povinná literatúra pre vnútorné potreby vášho biznisu/nápadu/podnikania/projektu

Existuje nepreberné množstvo motivačnej, podnikateľskej, manažérskej, organizačnej a zbytočnej literatúry, ktorú už nemusíte lúskať a čítať a nenachádzať v nej tipy, triky ani návody na zlepšenie produktivity svojej práce, lepšieho narábania s časom, či dramatickej zmeny vlastného zamestnania. Urobili sme to za vás.

Rozbiehate svoj nápad, podnikanie, drobnú firmu, možno v digitálnom, možno v analógovom svete. Nie je veľa lacnejších postupov ako nezlyhať, alebo neprísť o investície a zdroje ako sa poučiť zo zlyhaní a skúseností iných. Na filmárskej škole ma učili, že je lepšie desať zlých filmov vidieť, ako jeden zlý urobiť. Aj čaro osobnej prehry prináša do budúceho uvažovania dôležité skúsenosti, ale neexistuje veľa ľudí, ktorí by vedome od začiatku chceli zlyhať, aby sa niečo naučili.

Niekoľko nasledujúcich kníh v sebe zahŕňa rýchle, jasné a praktické využitie pre vnútroný kolobeh kšeftu alebo biznisu alebo obchodu alebo podnikania. Nezáleží na tom, aké slovo používate pre to, čomu sa venujete. Publikácie sú vhodné ako pre bývalých, súčasných a budúcich zamestnancov, tak aj pre bývalých, súčasných a budúcich zamestnávateľov. Sú napísané zrozumiteľným a realistickým jazykom, na ich prečítanie nepotrebujete veľa času, väčšina z nich je dostupná v slovenskom alebo českom jazyku.

Jason Fried a David Heinemeier Hansson založili a doteraz vedú malú úspešnú firmu 37signals, ktorá vytvorila napríklad Basecamp, jednoduchý online organizačný nástroj. Svoje skúsenosti z podnikania a so svetom korporácií vtesnali do knihy ReWork. Publikácia odbúrava mnoho firemných, organizačných, marketingových aj komunikačných klišé – tvorivosť sa nedá osedlať do pracovného času od deviatej do piatej, porady zničia akýkoľvek nápad, posielanie životopisov je zbytočné. Ak chcete byť zamestnávateľ, musíte si túto knihu prečítať. Ak chcete byť zamestnanec, musíte si ju prečítať aj tak! ReWork je krokom k zisteniu, že práca nie je pevne zviazaná s časom.

Po úspechu ReWork Jason a David prišli s ďalšou knihou, Remote, ktorá demýtizuje kanceláriu, otvorenú či zatvorenú, zdieľanú či samostatnú, ako pracovný priestor. Podľa autorov je ekonomický nezmysel odmietať služby a schopnosti ľudí len pre to, že nebývajú v meste, kde pôsobíte. Harmonizácia časových pásiem, papuče s nápisom "Doma" a "Práca", porady dvakrát do roka robia z Remote krok k zisteniu, že práca nie je pevne zviazaná s priestorom.

Timothy Ferriss prichádza v knihe The 4-Hour Workweek s drzým návodom ako pracovať len 4 hodiny týždenne. Redukuje prácu len na nevyhnutné kroky, ktoré prinášajú zisk, ostatná práca, ktorá je zdĺhavá, vyžaduje veľa vstupov, alebo generuje príjem len o trocha prevyšujúci náklady, oberá ľudí o čas. Timothy označuje vrstvu nových bohatých, ľudí, ktorí nemajú luxusný život vykúpený množstvom peňazí, ale užívajú si príjemný život vďaka množstvu voľného času. Nejde o okrajovú alebo experimentálnu myšlienku. Richard Branson, ktorý vo svojich spoločnostiach, združených pod Virgin Group, zamestnáva približne päťdesiat tisíc ľudí po celom svete, užíva stratégiu čas sú nové peniaze a dovoľuje svojim zamestnancom užívať voľno, alebo prácu z domova podľa individuálnej potreby. Oddýchnutí a spokojní ľudia pracujú efektívnejšie.

Prirodzene, nie je ľahké prejsť na štvorhodinový pracovný týždeň, pokiaľ pracujete osem hodín denne vo firme, organizácii, spoločnosti. Timothy Ferriss za vás pripravil niekoľko návrhov žiadostí o redukovanie časového úväzku, alebo rovno výpovede. Noví bohatí majú nízke náklady na život a ich bohatstvo plynie z maximalizácie ceny vlastnej práce, a do toho zahŕňa aj outsourcovanie osobných povinností na asistentov v Indii. Získali ste čas, ktorý môžete investovať veľmi rozumne. Do vlastného rozvoja. Timothy vám radí ako posilovať, cestovať za pár peňazí a s deväťkilovým batohom, cvičiť kungfu alebo sa učiť jazyky. Kniha je veľmi individualistická až narcistická, miestami absurdná, jej radikálne riešenia vedú k zisteniu, že práca nie je pevne zviazaná s človekom.

The Monocle Guide to Good Business je výberom textov z vynikajúceho britského magazínu Monocle, ktorý vychádza už takmer dekádu a prináša ohromujúce reportáže zo sveta geopolitky, podnikania, cestovania, inovácií, gastronómie, dizajnu a všetkých tých vecí, ktoré tvoria moderný svet. To všetko samozrejme v nádhernej grafike. Guide to Good Business sprevádza podnikaním od úplného začiatku. Či chcete rozbehnúť výrobu nábytku, odevnú kolekciu, reštauráciu, kino alebo farmu, čaká na vás úspešný príbeh zo sveta, ktorý vás bude navigovať v správnych krokoch. Podnikanie je beh na dlhú trať a Monocle vás prevedie firmami, ktorú za sebou majú jeden, dva, päť, desať aj dvadsať rokov aby ste sa dozvedeli aké výzvy vás čakajú na vzdialenejších horizontoch. Ak vás nepresvedčili knihy ReWork, Remote, The 4-Hour Workweek o tom, že kancelária je prežitok, Monocle vám núka rady ako si postaviť a zariadiť najlepšiu a najštýlovejšiu a najreprezentatívnejšiu kanceláriu na svete.