Alexandra Jurikova
23.11.2015
2 min

Zuzana Pacáková priniesla Bielu noc na Slovensko // Escalator

Francúzi prišli na vynikajúci spôsob ako prilákať masy ľudí, aby sa prišli cielene pozrieť na súčasné vizuálne umenie. Ukázať ho v noci. V meste. Na netradičných miestach. Od roku 2010 sa aj Košice zaradili medzi svetové mestá, z ktorých sa na jednu noc stávajú metropoly umenia vďaka Zuzane Pacákovej. V roku 2015 sa do medzinárodnej siete White Night Europe zapojila aj Bratislava a Biela noc sa tak stala celoslovenským festivalom vizuálneho umenia.

K projektu sa dostala počas svojho štúdia v Paríži a od nesmelého nápadu priniesť Bielu noc do Košíc sa tohto roku prepracovala do dvoch najväčších slovenským miest s návštevnosťou 160 tisíc ľudí. Oproti ostatným festivalom s takouto masívnou návštevnosťou vyniká najmä vysokou kvalitou, jedinečnosťou a rozmanitosťou, a preto je atraktívny nielen pre širokú verejnosť, ale aj odborníkov a domácich či zahraničných umelcov. V Košiciach sa už šesť rokov koná v prvú októbrovú sobotu a spolu s Medzinárodným maratónom mieru sú najväčším lákadlom pre turistov. Biela noc je prechádzka nočným mestom za umením a zážitkami. Návštevníci dostávajú mapky, na ktorých sú vyznačené všetky diela: vizuálne inštalácie, svetelné a zvukové umenie, digitálne umenie, koncerty, filmy, projekcie, divadlo, tanec, performance, literárne podujatia všetkých možných žánrov a druhov.

Za päť rokov existencie sa Zuzane podarilo do metropoly východného Slovenska doniesť etablované svetové mená, popri ktorých sa ukázali aj miestni a začínajúci umelci. Festival apeluje aj na ľudskú stránku; pracujú na ňom stovky dobrovoľníkov, do ulíc vychádzajú aj ľudia, ktorí milujú pohodlie domova a v túto noc je takmer nemožné nestretnúť niekoho koho ste už roky nevideli. Biela noc prináša aj vzdelávanie, spoločné projekty, komunitné projekty, aktivity pre deti a celkovo pomáha šíriť informácie o kultúrnom a vizuálnom dianí vo svete.

Zuzana sa prihlásila na Escalator, lebo sa rozhodla žiť si svoj sen – naplno sa venovať rozvoju Bielej noci. Cítila, že festival má potenciál stať sa celonárodným fenoménom ak sa jej podarí zorganizovať v roku 2015 aj premiérovú Bielu noc v Bratislave. Potrebovala vyriešiť najmä personálnu stránku projektu, nastavenie produktu, strategický plán a PR komunikáciu.