Mišo Hudák
05.11.2015
3 min

Šlabikár pre dom a domov

Nablýskané portfólio je nahradené pokornou, ale nekonečne užívateľnou interaktívnou hračkou.

Počúvať rozprávanie o architektúre alebo dizajne alebo architektoch alebo dizajnéroch, môže byť zdĺhavé, vyčerpávajúce, opakujúce sa, nudné alebo opakujúce sa - podobne ako táto veta. Aj najlepšie stavby, najkrajší nábytok a najužitočnejšie kuchynské nádoby môžu ostať nepovšimnuté, ak sa predstavujú zdĺhavým, vyčerpávajúcim, opakujúcim sa, nudným, opakujúcim sa, jednoducho: neadekvátnym spôsobom.  

D.O.M.E.K. ako Dôvtipná Obrázková Mozaika Efektných Konštrukcií a D.E.S.I.G.N. ako Domáca Encyklopédia Serióznych I Groteskných Návrhov sú dvojicou ilustrovaných kníh od poľských autorov Aleksandry a Daniela Mizielińských, ktoré učia deti porozumieť originálnym domom a ich zariadeniam po celom svete.

Otec večer pred spaním číta dcére o dome motýľovi, dome mesiaci, dome rúre, dome bubline, dome kufri a sám sa ponára do intuitívneho prehľadu zvláštnych stavieb. Čítaniu predchádza jednoduchá legenda, ktorá naučí rýchlo rozpoznávať materiály, z ktorých boli domy postavené, aké miestnosti obsahujú, to, či sa nachádzajú v meste, na vidieku, v horách alebo na pobreží. 

Knihu neťaží technický jazyk. Cez bežne dostupné situácie je predstavená história a vznik domu, jeho funkcie a užívanie. Domy nie sú označené svojimi pravými menami, dostávajú prívlastky podľa tvarov a výrazov. Výborná farebná orientácia dovoľuje rýchlo nalistovať dcérin požadovaný modrý aj oranžový domček a vyskladať tak pred spaním vždy nový príbeh.

Rodič rýchlo pochopí, že si knihu môže listovať sám, svetová architektúra do jeho vedomia nemusí prísť cez vlastníctvo papierov od akademického titulu. Stačí premyslená učebnica pre deti. 

Kniha D.E.S.I.G.N (napísala ju Ewa Solarz, Mizielińskí ju ilustrovali) zachádza vo vzdelávaní ešte ďalej a ešte nenápadnejšie. Zatiaľ čo D.O.M.E.K. bola subjektívne vyskladaná mozaika netypických stavieb zo súčasnosti a blízkej minulosti, chronologicky zoradené veci z domácnosti začínajú v polovici devätnásteho storočia Thonetovo stoličkou 14. Sériovo vyrábané produkty, notoricky známe diela, aj vyslovene umelcké artefakty nevhodné na používanie sa prelínajú celou knihou, ale súčasne tvoria reprezentatívny výber autorov, období aj postupov. High-endový odšťavovač Philippa Starcka striedajú kreslá brazílskych bratov Humberta a Fernanda Campanovcov, ktoré poskladali z odpadu nájdeného vo favelách Sao Paula.  

Obe knihy sú hmatateľným dôkazom súčasného postavenia poľskej ilustrácie, grafického aj produktového dizajnu na vrchole európskej špičky. Nablýskané portfólio je nahradené pokornou, ale nekonečne užívateľnou interaktívnou hračkou.