CIKE
11.08.2014
6 min

Bristol - rozmanitosť, komunity, inšpirácia

Júnovú rezidenciu v Bristole si vyskúšal aj Košičan Juraj Molčák. Vo svojej práci sa venuje vizuálnemu umeniu, hrám a animácii, preto si vybral anglické mesto, ktoré je mekkou kreatívneho filmového a hudobného priemyslu. Na rezidencii sa venoval najmä networkovaniu, spoznávaniu nových miest, ľudí a, v neposledno rade, kreatívnych štúdií. Prečítajte si, čo ho zaujalo a čo si z Anglicka doniesol domov.

Rozmanitosť

Počas rezidenčného pobytu v meste Bristol som sa zameral na dianie v oblasti nových médií, filmu a počítačových hier. Zaujímali ma ľudia pracujúci v tomto odvetví kreatívneho priemyslu, ich práca a úskalia, ktorým musia čeliť, ak chcú tvoriť profesionálne a napredovať. Creative England, organizácia, ktorá ma v UK zastrešovala, mi vyšla v ústrety a zabezpečila mi niekoľko stretnutí so zabehnutými štúdiami aj jednotlivcami pracujúcimi formou freelance. Najskôr som sa však potreboval zžiť s miestnou kultúrou a spoločnosťou. Ideálnym miestom sa pre mňa stali mestské parky, ktoré rozmanitosťou tunajšej spoločnosti žili denne. Hudobníci, skateri, slacklineri, capoeiristi, ľudia cvičiaci tai chi, aj začiatky speakers' corner boli mojou dennou inšpiráciou. Bristolské štvrte som spoznával pešo. Všetko podstatné sa od môjho ubytovania v blízkosti rušného obchodného ťahu, nachádzalo vo vzdialenosti maximálne hodiny chôdze. Na ceste do centra ma denne tešilo prechádzať legendárnou časťou Stokes Croft, známou vďaka Banksymu aj nepokojom proti otvoreniu obchodnej siete Tesco. Nelegálna no všeobecne tolerovaná graffiti scéna v tejto zóne má svoje čaro a stále ponúka nové inšpiratívne kúsky. Či už na stenách budov, alebo vo výkladoch mini galérií. Za akési centrum Bristolu možno považovať prístavnú časť, kde sídlia aj hlavné kultúrne centrá ako Arnolfini, Watershed, Mshed, Spike island, dokonca tu má sídlo aj významný exportér animovaného filmu, Aardman Animations, ktorý má vo filmovom priemysle naozaj výnimočné postavenie. Zo spomínaných sa stal pre mňa hlavným stánkom Watershed, ktorý pravidelne ponúkal zaujímavý program pre štúdium aj pre zábavu. Tam som si uvedomil, že mesto nemusí byť ani hlavné a ani druhé mesto krajiny, aby dokázalo zabezpečiť všetko podstatné pre vzdelávanie, inšpiráciu a spoluprácu v kreatívnej oblasti, a prichystať tak pôdu pre nové projekty, ich autorov aj konzumentov.

Komunity

Rozvoj, nie len v kreatívnom priemysle, pramení v spolupráci. Nedá sa to ignorovať a donekonečna si hrabať na svojom piesočku. To v Bristole pochopili veľmi dobre a na tom funguje aj celá kreatívna oblasť. Určite sa nájdu výnimky, ktoré tvoria úspešní individualisti, ale základ je v komunite a komunikácii. Vďaka otvorenosti a dobrým vzťahom, ktoré vzišli zo spoluprác a toho, ako má kreatívna komunita nastavené zmýšľanie, sa mi podarilo navštíviť napríklad už spomínané slávne štúdio Aardman Animations. Cenný pohľad do zákulisia mi dali aj malé štúdia ako Wonky Films a Rumpus animations, Clockwork Cuckoo či nezávislí tvorcovia hier Force Of Habit. Bolo zaujímavé zistiť, že s istým nadhľadom, ani nie je rozdiel medzi gigantom Aardman a ostatnými malými štúdiami. Jedna aj druhá strana musia na prežitie v tomto dynamickom prostredí siahať po rôznorodosti produkcie na to, aby potom mohli pracovať na autorských filmoch, vývoji nezávislých televíznych seriálov a hier. Tak povediac na vlastnú päsť som navštívil aj pár výtvarnických komunít. Umelci pracujúci v spoločných priestoroch na Jamaica Street a CenterSpace sú skvelým príkladom toho, ako obohacujúca spolupráca môže byť. Nehovorím pri tom o inkubátoroch pre začínajúcich umelcov a start-upistov, ale o komunite skúsených profesionálov, ktorí bez problémov predstavia tvorbu svojho kolegu, hoc by sa zdalo, že ide o priamu konkurenciu v boji o postavenie na trhu s umením. Neváhajú rozdeliť svoju ateliérovú časť na polovicu a poskytnúť ju hosťujúcim umelcom. Pravidelne otvárajú svoje priestory pre verejnosť na dňoch otvorených dverí a nestrácajú tak kontakt so svetom mimo ateliérov. Program v už spomínanom centre Watershed bol tiež veľmi motivačný. Otvorené piatkové prednášky o projektoch a výskume Pervasive Media štúdia, ktoré tam sídli, predstavovali ako úspešne sa dajú zapojiť moderné technológie v umeleckom koncepte, ktorý pracuje s verejným priestorom a interaktivitou. Watershed ako základňa pre klubový film a všeobecné dianie v oblasti filmu, hosťuje tiež zaujímavé prednášky vo forme Master Class. Obohacujúcou bola napríklad prednáška Andy Nicholsona o filmovom produkčnom dizajne, ktorú zastrešovala BAFTA, alebo prednáška Ingrid Kopp o nových možnostiach a postupoch v rozprávaní príbehov, fiktívnych alebo dokumentárnych, progresívnou interaktívnou formou.

Inšpirácia

Bristol nie je vyšperkované mesto, ktoré by nadchlo každého svojou čistotou a vizuálnou uhladenosťou. Stretol som sa s názorom, že je to skôr také prerastené trhovisko. Napriek tomu som si odtiaľ priniesol veľa podnetov, ako sa veci v kreatívnom priemysle majú a dajú robiť. Už len návšteva výstavy absolventských prác študentov výtvarného umenia, multimédií a grafiky na University of the West England mi potvrdila, že začínajúci autori si maximálne uvedomujú potrebukomunikácie s verejnosťou, ktorá ich má v podstate živiť kúpou diela a služieb. Na základe prezentácie a drobných grafických prvkov ako sú vizitky a katalógy, mal návštevník pocit, že sa mu prezentujú profesionálne štúdia s dlhoročnými skúsenosťami. Veci sa skrátka doťahujú do konca a do detailov, čo nie je otázka vyššieho životného štandardu či peňazí. Je to vec prístupu k úlohe, ktorú treba vyriešiť aj v prístupe k verejnému priestoru. Akási snaha spraviť svet navôkol inšpiratívnejší a vydať zo seba maximum. Tieto inšpirácie a skúsenosti som aktuálne mal možnosť uplatniť na tímovom výstavnom projekte NEON/OFF. Ten prebieha do konca Augusta vo Východoslovenskej galérii v Košiciach, a prvotné reakcie okolia mi potvrdili, že to má opodstatnenie a funguje to.

Juraj Molčák www.molcak.com www.facebook.com/molcakcom